Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Grudzień 11, 2018 | Imieniny: Damazego, Waldemara, Daniela

Przewiń do góry

Góra

Brak komentarzy

Julieta i Jacaras

Julieta i Jacaras

| Dnia 20, Paź 2014

W niedzielę (19 października) zgromadzeni w kościele melomani przenieśli się do XVII-XVIII-wiecznej Hiszpanii. Wszystko to za sprawą pięknej sopranistki z Meksyku Julietty Gonzalez de Springer oraz zespołu gitarowego muzyki dawnej Jacaras, którzy wykonują tańce hiszpańskie okresu baroku. Koncert prowadził kierownik zespołu prof. Piotr Zaleski, grający na timple,  czyli małej gitarce. Pierwszy instrumentalny utwór „Jacaras” autorstwa Gaspara Sanza, wprowadził wszystkich w niepowtarzalny klimat koncertu. Już kilka minut później rozbrzmiały gromkie brawa. Druga pieśń „No piense Menguilla ya” Jose Marina wzbudziła jeszcze większy zachwyt, gdyż grę muzyków swoim porywającym głosem uświetniła meksykańska sopranistka.  Kolejnym utworem był przypominający poloneza instrumentalny „Fandango” Santiago de Murcia, kwintesencja hiszpańskości. Następnie rozbrzmiał szalony taniec składający się z tematu i siedmiu wariacji – „Folia” Gaspara Sanza, po którym brawa zdawały się nie mieć końca. W „Si queries dar” Jose Marina ponownie wielką przyjemnością dla uszu był głoś Juliety Gonzales,  po nim uczestników Festiwalu Muzyka Świata w spokojny nastrój wprowadziła „Espanoleta” Gaspara Sanza. Pozytywnym zaskoczeniem i zmianą w programie był taniec będący kompozycją barkowego artysty urodzonego na Majorce, Francesco Guerau. Publiczność miała okazję wykazać się wspierając muzyków śpiewem w kolejnym utworze, tym razem anonimowego autora „De tu vista celoso”, gdzie słowa śpiewane były na zasadzie echa. Oprócz sopranistki, pięknymi głosami popisali się również członkowie zespołu. Koncert zakończyły dwa utwory, po których muzycy nagrodzeni zostali owacjami na stojąco – „Tarantela” Gaspara Sanza oraz opisująca korowód „Chacona” Juana Arensa. Porwana przez hiszpańskie rytmy widownia nie pozwoliła tak prędko odejść muzykom. Zachęceni nieustającymi oklaskami wykonali dwa bisowe utwory – jednym był taniec rodem z Wysp Kanaryjskich, drugim wcześniej zagrany „De tu vista celoso”.

Zespół Jacaras istnieje od 2009 roku. W jego skład wchodzą studenci i absolwenci Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej we Wrocławiu. To sześciu mężczyzn – czterech gitarzystów Łukasz Figiel, Mateusz Ławniczak, Łukasz Oleszek, Martin Złotnicki, grający na instrumentach klawiszowych Michał Lasota i kierownik Piotr Zaleski. Muzycy wykonują tańce hiszpańskie okresu baroku opracowane na współczesne instrumentarium. Niektóre z nich miały ogromny wpływ na historię muzyki – np. fandango, folia czy tarantela. Były też te znane jedynie w lokalnych środowiskach jak canario bądź zupełnie zapomniane (mariona, cumbee). Ciekawa rytmika tych tańców legła u podstaw flamenco, tworzącego się w XIX wieku. Rytm tańców podkreślały takie instrumenty jak tamburyna, kastaniety, uderzenia  w struny gitary zwane rasgueando lub w pudło rezonansowe. W miarę upływu lat tańce doczekały się wielu wariacji i przekształceń.

Julieta Gonzalez de Springer naukę śpiewu rozpoczęła w konserwatorium Narodowym w Meksyku. Skończyła studia wokalne na Krakowskiej Akademii Muzycznej oraz podyplomowe w Centrum Muzyki Dawnej w Genewie w dziedzinie śpiewu barkowego oraz muzyki średniowiecznej. Brała udział w kursach prowadzonych przez tak znamienite osobistości jak Jill Feldman, Monika Lenz, Benjamin Bagby, Heather Knutson czy Rene Zosso. Współpracuje z zespołami oraz muzykami z Polski,  Szwajcarii, Francji i Meksyku „Elyma”, „Dekameron”, „De Caelis”, Fin Amor”, „Sintagma Musicum”, Flores Harmonie”, Ars Nova”, a także z organistami i klawesynistami „Markiem Toporowskim, Henrykiem Janem Botonem, Arsene Bedois, Norbertem Petry. Występowała m.in. w Operze w Lyonie, Genewie, Lozannie, Operze Narodowej w Meksyku. Na stałe współpracuje z zespołem kameralistów z Wrocławia „Cantores Minores Wratislavienses”, a także jako solistka z licznymi formacjami muzyki dawnej. Śpiewa także repertuar współczesny, tradycyjny i klasyczny z Meksyku oraz krajów iberoamerykańskich.

Wstaw komentarz