Udało się! Pabianice i Ksawerów dostaną 88 mln zł na remont torowiska tramwajowego. Przy okazji wymieniona będzie nawierzchnia na ulicy Zamkowej. Pożegnamy się z brukową kostką.
To już pewne: pabianicki tramwaj czeka rewolucja. Chodzi o wymianę torowiska (od pętli na Wiejskiej przez całe Pabianice i Ksawerów aż do Łodzi), remont przystanków, wymianę całej infrastruktury i kabli, budowę drogi rowerowej wzdłuż torowiska. Do tego modernizacja całego pasa drogowego w ciągu ulic Warszawska – Stary Rynek – Zamkowa z wybudowaniem osobnego pasa dla tramwajów i autobusów. Te inwestycje jeszcze do niedawna leżały w sferze marzeń. Teraz są rzeczywistością.
Koniec z kostką
Koszt robót wyliczono na 119 milionów złotych. Takich pieniędzy nie mamy. Dlatego na początku maja Pabianice razem z Ksawerowem złożyły wniosek do marszałka województwa, który dysponuje środkami z Unii Europejskiej. Staraliśmy się o 88 milionów złotych. Właśnie okazało się, że dostaniemy te pieniądze.
To duży sukces, zwłaszcza że marszałek dysponował niewielką pulą pieniędzy, a o środki na transport zabiegała też m.in. Łódź, Bełchatów, Sieradz i Skierniewice.
– Wspólny wniosek Pabianic i Ksawerowa był najlepszy. Spełniał kryterium integracji różnych środków transportu – mówi marszałek województwa Witold Stępień.
– Radość jest wielka – nie kryje prezydent Grzegorz Mackiewicz.
Koniec z popękanymi torami, zniknie kostka z ulicy Zamkowej, popękany asfalt spomiędzy torowiska, pochylone słupy trakcyjne. W zamian pojawi się nowe torowisko z wygłuszającymi podkładami chroniącymi przed drganiami, nowe słupy oświetleniowe i trakcyjne, nowa trakcja, zasilanie, podstacje. Do tego półtora kilometra ścieżki rowerowej, nowa nawierzchnia na Zamkowej, nowe perony, elektroniczne tablice z rozkładem. Roboty rozpoczną się najpewniej w 2019 roku i potrwają do 2020…
więcej w papierowym wydaniu „Nowego Życia Pabianic” nr 36/2017