•  

    Już 26 maja odbędą się wybory do Parlamentu Europejskiego. Polki i Polacy biorą w nich udział mniej licznie niż w wyborach parlamentarnych czy prezydenckich.

    Po raz kolejny frekwencję w wyborach do Europarlamentu starają się zwiększyć organizacje społeczne, które zachęcają do aktywności obywatelskiej. Do udziału w najbliższych mobilizują w kampanii: Lepiej wybierz!

    Kampania profrekwencyjna ma zachęcić do pójścia do urn i oddania głosu na kandydatów, którzy „wspólnie będą budować Europę”. Organizatorzy chcą zainteresować Polki i Polaków wyborami za pomocą zabawnych tekstów, zwanych „lepiejami”, których autorami są m.in. Michał Rusinek, Andrzej Saramonowicz i zespół agencji Directors. „Lepieje” można usłyszeć w spotach kampanii emitowanych w TV, radiu, sieciach kin w całej Polsce i internecie, a także przeczytać na ekranach w komunikacji miejskiej i centrach handlowych.

    Nie tylko samo głosowanie, ale i namawianie do głosowania uważam za obywatelski obowiązek. A jeśli jeszcze można ten obowiązek realizować w formie rymowanej, nie wahałem się ani chwili – powiedział Michał Rusinek, tłumacząc swój udział w kampanii.

    Choć Polki i Polacy dostrzegają zmiany, jakie zaszły w naszym kraju od czasu wejścia do Unii Europejskiej w 2004 roku i aż 88% z nas popiera integrację europejską (kwiecień 2017, CBOS), nie przekłada się to na wysokość frekwencji wyborczej. W 2014 wyniosła ona zaledwie 24%; mniej obywateli zagłosowało tylko na Słowacji i w Czechach.

    Ogromna większość z nas uznaje członkostwo Polski w Unii za ważne i korzystne (bo takie jest). Winniśmy więc korzystać ze swojego prawa do wpływania na kształt jej organów, a przez to na kształt samej Unii, bo jest ona naszym wspólnym dobrem. Dlatego staram się przekonywać do wzięcia udziału w wyborach. Podnieśmy nieco tę, cokolwiek zawstydzającą, frekwencję! – mówi Jerzy Radziwiłowicz, który obok Piotra Machalicy, Marii Seweryn, Doroty Wellman, Mateusza Damięckiego, Olgi Bołądź oraz Andrzeja Seweryna przyjął zaproszenie do wzięcia udziału w spotach.

    Szczególną motywacją do głosowania jest też 15-lecie historycznego momentu dołączenia Polski do zjednoczonej Europy. W ciągu tych lat doceniliśmy bezpośredni pozytywny wpływ członkostwa na nasze życie (np. inwestycje infrastrukturalne czy swobodny dostęp do studiowania na zagranicznych uczelniach i do rynku pracy), a młode pokolenie nie pamięta i nie wyobraża sobie innej Polski.

    Na profilu kampanii na Facebooku każdy może spróbować swoich sił w tworzeniu lepiei, a Michał Rusinek i Andrzej Saramonowicz wraz z Arturem Andrusem jako jury konkursu Napisz to lepiej” oceni nadesłane prace.

    Troska o świadomy udział w wyborach i o to, aby Polacy 26 maja postawili na Europę, to nie wszystko, co stoi za kampanią „Lepiej wybierz!”. Organizatorzy postawili sobie za cel rzetelne informowanie o procedurach wyborczych i funkcjonowaniu instytucji unijnych. Na stronie www.lepiejwybierz.pl można dowiedzieć się, jak wziąć udział w wyborach bez względu na okoliczności, np. poza miejscem zameldowania, a nawet podczas pobytu za granicą, a także jak oddać ważny głos, o ważnych datach w kalendarzu wyborczym, czym zajmuje się Parlament Europejski oraz jakie są kompetencje zasiadających w nim posłów i posłanek.

    Spotkajmy się więc 26 maja przy urnach.

    Udostępnij