• Pabianiczanie mogli przejechać się zabytkowym tramwajem. To wszystko w ramach pożegnania linii 41, która znika z naszego miasta na… niecałe dwa lata.

    Dzięki pasjonatom z Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi przez dwa dni (23 i 24 listopada) można było przejechać się reaktywowaną linią 41 bis. Ulice Pabianic przemierzał zabytkowy tramwaj, a wszystko w ramach akcji „Linia 41 – jeszcze tu wrócę”. Każdy kto zdecydował się na przejażdżkę, otrzymał zabytkowy bilet oraz broszurę z historią tramwaju, którą wręczał konduktor.

    Wydarzenie cieszyło się zainteresowaniem. Szczególną frajdę miały dzieciaki, ale nie tylko, bowiem na przejażdżkę zabytkowym tramwajem przyjechali ludzie z całej Polski.

    Nic dziwnego, nasza linia tramwajowa liczy prawie 120 lat i jest najstarszą w Polsce. Pierwsze pojazdy dotarły do Pabianic 17 stycznia 1901 roku. Pierwotnie zakładano, że dojadą one do magistratu, który był w zamku. Nie udało się. Tramwaj kończył swój bieg w rejonie obecnego skrzyżowania ulicy Warszawskiej i Kaplicznej. Pod zamek dotarły w 1905 roku. Ostatnie przedłużenie trasy przed drugą wojną światową nastąpiło w 1924 roku, gdy tramwaj dojeżdżał do dworca kolejowego.

    Co ciekawe, wagony pojazdu były podzielone na II i III klasę oraz miały przedziały pocztowo-bagażowe, które po kilku latach zlikwidowano.

    Z początkiem 1956 roku liniom podmiejskim nadano numery. Wtedy trasa do Pabianic stała się „41”. Na przełomie lat 50. i 60. wymieniono przedwojenny tabor. W 1967 roku oddano do użytku podwójne torowisko na ul. Warszawskiej i Zamkowej. W 1968 roku wydłużono trasę do pętli Wiejska, a w 1969 roku otworzono pętlę Duży Skręt. Wraz z nią uruchomiono wewnętrzną linię 41bis, która kursowała tylko po Pabianicach. W latach 80. planowano wydłużenie linii do osiedla Bugaj. W 1989 roku wybudowano nawet fragmenty torowiska na Nawrockiego. Inwestycji jednak nie wykonano, a tory przez kilkanaście lat przypominały o tym pomyśle.

    Kolejna seria zmian nastąpiła na początku lat 90. W 1998 zlikwidowano 41bis. W 2004 w związku z zawartym porozumieniem z MPK Łódź linię 41 zastąpiła kursująca do Helenówka 11, którą po miesiącu wydłużono do Zgierza. Natomiast do samego Helenówka kursowała 11A. W latach 2004-2006 po Pabianicach jeździła również linia P na trasie Wiejska – Duży Skręt. Od 2008 roku linia 11 została wycofana z Pabianic, a na trasie Wiejska – Chocianowice kursował tramwaj z oznaczeniem P. W 2010 roku wróciło 41, a z początkiem 2012 roku linię wydłużono do placu Niepodległości.

    W 2014 rozpoczęto nową historię. Wszystkie gminy z naszego regionu, które posiadają infrastrukturę tramwajową, podpisały list intencyjny w sprawie modernizacji sieci tramwajowej w związku z projektem tramwaju metropolitalnego. Pabianicom i ościennej gminie Ksawerów się udało. W 2017 roku samorządy wystąpiły o dotację z UE na modernizację trasy, którą otrzymały. Po otwarciu przetargowych kopert okazało się jednak, że brakuje nam ponad 27 mln zł. Pieniądze udało się uzyskać, a we wrześniu br. podpisano umowę na wykonanie inwestycji.

    Wykonawca ma dwa lata na stworzenie projektu oraz kompleksową przebudowę trasy wraz z ul. Zamkową. Wymienione zostaną torowiska, słupy trakcyjne wraz z siecią, układ zasilający. Przebudowane zostaną przystanki, które zyskają perony, a także skrzyżowania. Powstanie buspas. Czeka nas prawdziwa rewolucja.

    Od 1 grudnia pojawi się komunikacja zastępcza, a za niecałe dwa lata powróci nowoczesny tramwaj.

    Udostępnij