• News will be here
  • Coraz częściej pabianiczanie jeżdżą miejskimi autobusami. Dzięki bramkom zliczającym wiemy, ile osób korzysta z poszczególnych kursów MZK.

    W dwóch autobusach hybrydowych w każdych drzwiach zainstalowane są bramki, które na każdym przystanku zliczają pasażerów wsiadających i wysiadających. Autobusami jeździ dziennie o tysiąc osób więcej niż trzy lata temu.

    – Dawniej zliczanie liczby pasażerów zlecano ankieterom – mówi Aneta Klimek, rzecznik prezydenta.

    Z wyliczeń wynika, że w dzień powszedni do autobusów MZK wsiada 15.260 osób (nie licząc linii Z41). To o 1.231 (9%) więcej niż trzy lata temu.

    – Zdecydowanie najwięcej osób korzysta z „jedynki”. W dniu roboczym autobusy tej linii przewożą 4.018 pasażerów – powiedziała rzecznik.

    Najwięcej, bo 154 pasażerów, jeździ „jedynką” o godz. 15.35 z Dworca PKP i o 16.06 z Bugaju z krańcówki na Waltera Jankego.

    Wzrost liczby pasażerów odnotowano na wszystkich liniach z wyjątkiem „czwórki” i „szóstki” (te kursują tymczasowo objazdem i omijają przystanki przy SDH-u). Największy popyt odnotowano na linii „T” do Rzgowa (z 846 osób w 2016r. do 1.032 osób w 2019r.) oraz na „dwójce” (z 1.543 do 1.846 osób) i „263” (z 559 do 653 osób).

    Co ciekawe, coraz więcej pasażerów podróżuje w sobotę. W 2016r. w soboty wsiadało 5.919 osób, a w 2019r. już 7.101. To wzrost aż o 1.182 pasażerów, a więc niemal tyle samo, ile przybyło w dniu powszednim.

    Liczba pasażerów w sobotę wzrosła na wszystkich liniach z wyjątkiem „263”, na której zarejestrowano o 9 osób mniej niż w 2016 roku. Najbardziej imponujący wzrost liczby pasażerów w sobotę dotyczył „siódemki” – w 2019r. skorzystało z niej 347 osób. 300 pasażerów przybyło w sobotę na „trójce” – liczba podróżnych wzrosła do 1.119. Popyt odnotowano jeszcze na linii „2”, „5” i „T”.

    – Na wzrost liczby podróży autobusami w sobotę z pewnością miało wpływ wprowadzenie niedziel wolnych od handlu – zauważa rzecznik.

    Liczba pasażerów w niedziele spadła z 3.778 osób w 2016r. do 3.677 w 2019r. (o 101 osób, czyli 2,7%).

    Miesięcznie w ubiegłym roku przewożono 367.249 osób, czyli o 30.344 więcej niż trzy lata temu. Najwięcej pasażerów przybyło na liniach: „1” (8.750 osób), „2” (7.299 osób) i „T” (4.120 osób). Największy wzrost procentowy odnotowano na linii „260” (26%).

    – Efektywność wykorzystania autobusów mierzy się poprzez obliczenie liczby pasażerów w przeliczeniu na jeden kilometr – mówi Aneta Klimek.

    W dniu powszednim najkorzystniej wypadła pod tym względem linia „1”, a tuż za nią „4”, „5” i „7”. W sobotę najlepiej wykorzystane były autobusy linii „7” i „3”. W niedzielę przodowały z kolei „265” i „5”.

    Rekord pasażerów został pobity 1 listopada. W tym dniu liczba pasażerów przewożona na liniach „1” czy „3” przekraczała 100 osób na pojedynczy kurs, a największy ruch panował w godzinach 9.00 – 13.00.

    – Pasażerowie z miesiąca na miesiąc coraz bardziej przyzwyczają się do biletomatów – dodaje rzecznik.

    W styczniu tego roku, pomimo ferii, pasażerowie kupili w automatach trzy razy więcej biletów niż rok wcześniej. W pierwszym miesiącu 2020 r. urządzenia sprzedały 39.450 biletów za blisko 102 tys. zł, podczas gdy w styczniu 2019r. – 13.318 biletów za niecałe 33 tys. zł.

    – Efektem wykonywanych pomiarów potoków pasażerskich w autobusach będą niewielkie zmiany w rozkładach jazdy, które planowane są na marzec – podsumowała rzecznik.

    Udostępnij