Pomimo ograniczeń wynikających z zaleceń służb sanitarnych w związku z koronawirusem, placówki ZUS na bieżąco realizują wypłaty świadczeń.
– Chciałabym uspokoić naszych świadczeniobiorców, a w szczególności emerytów i rencistów, a także pracowników i pracodawców. Wypłaty wszelkich świadczeń są realizowane na bieżąco i zgodnie z planem. Nie ma powodów do obaw – podkreśla prof. Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Nie są zagrożone również wypłaty trzynastek. Będą wypłacane z urzędu, nie będzie więc trzeba składać wniosków.
– Większość osób otrzyma je wraz z kwietniową emeryturą lub rentą. Trzynaste świadczenie będzie przysługiwało osobom, których prawo do emerytury lub renty istniało 31 marca 2020 roku – mówi pani profesor.
Zakład na bieżąco wypłaca nie tylko emerytury i renty, ale również inne świadczenia, w tym np. zasiłek pogrzebowy, opiekuńczy czy chorobowy. Bez zakłóceń ZUS wypłaca także zwaloryzowane emerytury i renty. Od marca podwyżki objęły ponad 8 mln świadczeniobiorców. Koszt tegorocznej waloryzacji rent i emerytur to 9,2 mld zł.
Przypominamy
W środę (18 marca) ZUS wzmocnił swoją infolinię i uruchomił trzy nowe numery telefonów obsługiwanych przez ekspertów. Klienci mogą dzwonić na dodatkowe numery telefonów, pod którymi pracownicy Zakładu odpowiadają na pytania w najważniejszych aktualnie sprawach. Pracownicy ZUS dyżurują w dni robocze (od poniedziałku do piątku) w godzinach 7.00 – 15.00.
Dzwoniąc pod numer 22 290–87–01, każdy może uzyskać informacje na temat obsługi w sprawie świadczeń z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji, a także na temat obsługi w sprawie zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły.
Drugi uruchomiony numer 22 290–87–02 to obsługa w sprawie wsparcia dla przedsiębiorców, a trzeci 22 290–87–03 to obsługa w sprawie odwołanych badań lekarskich i rehabilitacji leczniczej.
– We wszystkich placówkach ZUS przygotowano dla klientów wyodrębnione strefy, w których można samodzielnie złożyć wnioski, bez kontaktu osobistego z pracownikami Zakładu. Takie rozwiązanie ma na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i obsługę spraw w sposób niezakłócony – mówi rzecznik prasowy Monika Kiełczyńska.
Nadal działa również ogólna infolinia ZUS pod numerem 22 560–16–00. Konsultanci obsługują ją w godzinach 7.00 –18.00 w dni robocze.
Pytania do ZUS można wysyłać również mailem na adres: cot@zus.pl. Wysłanie zapytania jest także możliwe po zalogowaniu do Platformy Usług Elektronicznych.