Czy doczekamy się w końcu bezkolizyjnego przejazdu na Lutomierskiej?

Dzisiaj (23 listopada) przy rogatkach na Lutomierskiej odbyła się konferencja prasowa w sprawie budowy bezkolizyjnego przejazdu kolejowego. Przybyli prezydent, starosta i poseł Lewicy.

W briefingu prasowym przy przejeździe kolejowym zgromadzili się: prezydent Pabianic Grzegorz Mackiewicz, wiceprezydent Marek Gryglewski, starosta pabianicki Krzysztof Habura, członek zarządu powiatu Robert Kraska oraz poseł na Sejm Tomasz Trela. Ponownie chodzi o budowę bezkolizyjnego skrzyżowania Lutomierskiej z linią kolejową.

Miejsce nieprzypadkowe, bo temat nieprzypadkowy. Jedna z największym bolączek miasta, czyli tunel, o który walczymy już od kilkunastu lat. W ostatnim czasie wzięliśmy sobie za punkt honoru, żeby doprowadzić w końcu do jego realizacji. Jest on niezwykle potrzebny dla naszych mieszkańców, ponieważ łączy jedno z najlepiej i najbardziej rozwijających się osiedli, czyli Zatorze i Klimkowiznę, z pozostałą częścią Pabianic – zaczął prezydent Grzegorz Mackiewicz. – Bardzo istotne jest to, żeby tym problemem podzielić się z całą Polską, żeby on był medialny i słyszalny w Warszawie. Chcemy, żeby w końcu decyzja na temat rozpoczęcia tej inwestycji zapadła. Niezależnie od tego, kto będzie w przyszłości gestorem tej ulicy, ten problem nie minie. Czy to będzie droga krajowa, czy to będzie droga wojewódzka, natężenie ruchu i problem w dalszym ciągu będą bardzo duże. Z otwarciem budowy tunelu średnicowego szacuje się, że przejazd zamknięty będzie co 6 minut, co kompletnie sparaliżuje połączenie Zatorza z resztą naszego miasta.

Poseł Tomasz Trela poinformował, że w zeszłym tygodniu złożył poprawkę do budżetu państwa na 2022 rok. Ma ona na celu wpisanie do budżetu oraz do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad realizacji tego zadania w kwocie 23 mln. 100 tys. złotych.

To kwota wynikająca z kosztorysu i z projektu, który był realizowany w 2019 roku, może więc ulec zmianie – mówi poseł Tomasz Trela. – Bez pieniędzy i bez dobrej woli nie uda się zrealizować tej inwestycji. Pamiętam ten czas, gdy walczyliśmy o tunel średnicowy w Łodzi. Budowaliśmy go z myślą, żeby nasz region się rozwijał i był lepiej połączony z Polską i z Europą. Nie możemy jednak zapominać o takich bezkolizyjnych przejazdach, mówię bezkolizyjnych, bo mam nadzieję, że ten przejazd taki będzie. Nie wyobrażam sobie sytuacji, że po oddaniu tunelu ten przejazd będzie co kilka minut zamykany. To doprowadzi do totalnego paraliżu Pabianic i powiatu pabianickiego. Dlatego dziś chciałbym zaproponować razem z samorządowcami konkretne rozwiązanie. Tu nie chodzi o politykę, tu nieważne jest kto tę poprawkę zgłasza. Ważne, by ta poprawka została przyjęta. Dzisiaj z tego miejsca chciałbym zaapelować do wszystkich parlamentarzystów, szczególnie do parlamentarzystów większości parlamentarnej, żeby nie zawahali się poprzeć tej poprawki. Wspólnymi siłami możemy rozwiązać problem, który od kilkunastu lat jest nierozwiązywalny. Możemy pokazać, że ponad podziałami politycznymi jesteśmy w stanie zrobić coś dobrego.

Poseł Lewicy podkreślił jednocześnie, że bezkolizyjny przejazd kosztujący ponad 23 mln zł to niewiele w blisko półbilionowych wydatkach budżetu państwa.

Dzisiaj bezpośrednio po tym spotkaniu jadę na posiedzenie sejmowej komisji finansów, gdzie pracujemy nad budżetem. W przyszłym tygodniu i za dwa tygodnie będziemy głosować te poprawki, więc mam nadzieję, że również za państwa pośrednictwem pójdzie komunikat do wszystkich parlamentarzystów z życzliwą prośbą o poparcie tego rozwiązania i tego konkretnego wniosku – dodał Trela.

Starosta zwrócił uwagę, że powiat również włączył się w walkę o wybudowanie bezkolizyjnego przejazdu na ul. Lutomierskiej. 30 września powiatowi radni podjęli oficjalne stanowisko skierowane do ministerstwa infrastruktury, do kolei państwowych i do GDDKiA o to, aby taki bezkolizyjny przejazd powstał.

Grozi nam paraliż. I to nie tylko dla samochodów, ale także dla pieszych i rowerzystów – stwierdził Krzysztof Habura. – Przypomnę, że takie deklaracje wsparcia złożył również pan senator Krzysztof Kwiatkowski, pan poseł Cezary Grabarczyk i były minister infrastruktury Dariusz Joński. Myślę, że taka reprezentacja będzie bardziej skuteczna i w rezultacie przy udziale posłów z koalicji rządzącej, bo oni mają tutaj dużo do powiedzenia, taki bezkolizyjny przejazd powstanie.

Prezydent Mackiewicz przypomniał, że samorząd miasta wsparty przez samorząd powiatu skierował wniosek do koła łódzkich parlamentarzystów o uwzględnienie inwestycji i zgłoszenie jej jako poprawki do budżetu państwa na rok 2022.

Pierwszym elementem jest to, co dzisiaj zostało przed chwilą dokonane, czyli zgłoszenie tego na szczeblu sejmowym. Jeżeli to nie zostanie przyjęte, to będzie ponowione w pracach senackich. Myślę, że jeżeli sejm tego nie zaakceptuje, to jest bardzo duża szansa, że senat jednak uwzględni tę poprawkę i wtedy ona wróci do sejmu – wyjaśniał prezydent Pabianic. – Próbujemy rozmawiać z każdym, kto może w tym zakresie mieć moc sprawczą. Trzeba podziękować mieszkańcom Pabianic za zbierane podpisy, za tę akcję, którą cały czas robią na Facebooku. Dzisiaj najwięcej przejeżdża tędy samochodów z rejestracją „EPA”, ale za chwilę mogą przejeżdżać tutaj posłowie, ministrowie, pan premier. Jeżeli szlaban będzie zamknięty, będą musieli stać w korku…