Pokaż kulturę i Czytelnicza Sztafeta Szkół

Jak co roku w październiku, w szkołach na terenie Pabianic oraz powiatu pabianickiego miała miejsce akcja promująca czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży.

Czytelnicza Sztafeta Szkół zorganizowana została przez Bibliotekę Pedagogiczną w Pabianicach oraz Sieć Bibliotekarzy Szkolnych z okazji Miesiąca Bibliotek Szkolnych.

– Uczestniczyły w niej szkoły, które wcześniej zgłosiły chęć zorganizowania w swojej placówce wydarzenia polegającego na głośnym czytaniu całych utworów lub fragmentów tekstów. Wybraną literaturę łączyła troska o środowisko naturalne – mówi Małgorzata Ropęga, kierownik Biblioteki Pedagogicznej.

Tegoroczna edycja czytelniczego „maratonu” objęła swym zasięgiem 12 szkół. Inauguracja – co już stało się tradycją – przypadła Zespołowi Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Widzewie, a swój bieg Sztafeta zakończyła w Szkole Podstawowej nr 9 w Pabianicach. Oprócz wymienionych uczestniczyły w niej: SP nr 2, SP nr 8, SP nr 13, SP nr 17, I LO, II LO, Zespół Szkół nr 1 oraz z powiatu: SP w Ksawerowie, SP w Piątkowisku oraz SP w Woli Zaradzyńskiej.

6. edycja Sztafety przebiegała pod hasłem „Pokaż kulturę i chroń naturę”, a jej celem (oprócz zainteresowania książką) było rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.

– Dobór literatury miał zwrócić uwagę uczniów na zagrożenia dla naszej planety, jak nieczystość wód i powietrza (smog), problemy związane ze zmianami klimatycznymi, niszczenie lasów i zasobów naturalnych, skazanie na zagładę niektórych gatunków zwierząt. Nie brakowało zadumy i refleksji nad wspólnym światem. Czytane teksty były świetnym pretekstem do dyskusji na temat sposobów ratowania otaczającej nas przyrody. Uwrażliwiały też młodych ludzi na piękno natury, ukazywały tajemnice flory i fauny naszej planety – opowiada pani kierownik.

Wybór lektur był ogromny i starannie przemyślany. Książki łączyły przyjemność czytania i słuchania, ucząc jednocześnie, jak stać się świadomym ekologiem.

W szkołach podstawowych czytano m.in.: „Opowieści z zielonego parku” K. Wychowaniec, „Dobre obyczaje, czyli z przyrodą za pan brat” A. Frączek, „O czym szumią drzewa” P. Wohllebena, „Gdzieś daleko. Bajka eko” I. Skorupki, „Jakie bogactwa kryje Ziemia?” A. Bauman, „Ciekawe dlaczego w niebie jest dziura i inne pytania na temat środowiska” C. Sean, „Jak uratować świat, czyli co dobrego możesz zrobić dla planety” A. Szpury, „Chrońmy zagrożone gatunki” oraz „12 sprytnych sposobów jak ocalić nasz świat”. W szkołach ponadpodstawowych często sięgano po lektury opisujące piękno polskich krajobrazów. Czytano fragmenty: „Nad Niemnem” E. Orzeszkowej, „Pana Tadeusza” A. Mickiewicza, „Chłopów” W. Reymonta, ale również „Małego Księcia” A. Saint-Exupery, wiersze Wisławy Szymborskiej, „Imperium” R. Kapuścińskiego. Nagrodzone Nagrodą Pulitzera „Szóste wymieranie” E. Kolbert, cieszące się wciąż popularnością „Sekretne życie drzew” i „Duchowe życie zwierząt” P. Wohllebena, „Kudłatą naukę” M. Durrani i L. Kalaugher oraz „Świat na rozdrożu” M. Jopkiewicza.

Najmłodsi uczestnicy często zapoznawali się z bajkami ekologicznymi w postaci teatrzyku kamishibai. W niektórych klasach uczniowie wykonywali zakładki do książek z ekologicznymi symbolami lub plakaty ekologiczne, inni wykorzystywali nabytą wiedzę do rozwiązywania zagadek, rebusów i krzyżówek.

W rolę lektorów wcielali się: dyrektorzy, wicedyrektorzy, psychologowie, pedagodzy, nauczyciele przedmiotów ogólnych i praktycznej nauki zawodu, wychowawcy, wolontariusze. Czytali również uczniowie. W głośnym czytaniu wzięło udział ok. 1520 osób.

Biblioteka Pedagogiczna serdecznie dziękuje dyrektorom, bibliotekarzom, nauczycielom oraz uczniom za współpracę.

Dodaj komentarz