• Znana jest już koncepcja tzw. projektu tramwajowego. Czeka nas prawdziwa rewolucja.

    8 października w Urzędzie Miejskim odbyły się konsultacje społeczne dotyczące tzw. projektu tramwajowego. Wykonawca przedstawił koncepcję całej przebudowy. Ta rozłożona była na stołach, by goście podczas omawiania mogli na niego spoglądać. Konsultacje cieszyły się największym zainteresowaniem wśród… rowerzystów.

    Modernizacja linii tramwajowej rozpocznie się od przebudowy pętli przy ul. Wiejskiej. Wybudowane zostaną tam dwa perony, pojawią się również na dwóch przystankach na ul. Łaskiej. Torowisko będzie o przepisowej szerokości. Ma być bezpiecznie, ale układ pozostanie ten sam. Przebudowane zostaną skrzyżowania na trasie. Priorytet będzie mieć tramwaj. Nie zmienią się natomiast wjazdy do posesji przy torowisku.

    Ulicę Zamkową czeka rewolucja. Od ul. Zielonej biec będzie ścieżka rowerowa. Środek jezdni ma być poświęcony tramwajowi i autobusom. Powstanie tzw. buspas i jest on wyznaczony w dwóch stronach. Będzie kończyć się przy ul. Poprzecznej. Wspólny przystanek dla komunikacji publicznej wyznaczony jest jeszcze przy ul. Sikorskiego.

    Nowością jest 1,5-kilometrowa ścieżka rowerowa na ul. Zamkowej. Momentami będzie przechodzić w ciąg pieszo-jezdny, ponieważ w niektórych miejscach nie ma możliwości wydzielenia samodzielnej ścieżki. W związku z tym zmieni się również układ miejsc parkingowych. Na odcinku od ulicy Wyszyńskiego do Waryńskiego zostaną one zlikwidowane, ponieważ nie będzie na nie miejsca. Nie zaparkujemy również wzdłuż ulicy Warszawskiej. Natomiast ulice Stary Rynek i Sobieskiego staną się jednokierunkowe i tam będzie można zostawiać samochody.

    Jeden z mieszkańców obecny na konsultacjach wyraził obawę, że przy takim układzie miejsc zaparkowanie samochodu będzie niemożliwe. Już graniczy z cudem. Zwracał uwagę, że w tym rejonie pracuje i mieszka wiele osób. On sam musi wychodzić z domu po 22.00, by przeparkować swój pojazd. W odpowiedzi od prezydenta Grzegorza Mackiewicza usłyszał, że nie jest on dostawcą miejsc parkingowych i magicznym sposobem nie rozszerzy ulicy Zamkowej.

    Wiele pytań i uwag mieli również rowerzyści. W ich imieniu wypowiadał się wiceprzewodniczący Rady Powiatu Arkadiusz Jaksa. Zwracał uwagę, że w projekcie nie ma ciągłości ścieżki rowerowej, pytał, czy przy skrzyżowaniach zostaną zainstalowane tzw. „spoczniki” dla cyklistów (specjalna poręcz, która ułatwia start rowerzysty).

    Na skrzyżowaniu Zamkowej z Kilińskiego i św. Jana mają zostać wyznaczone pasy do jazdy. Od Zamkowej w kierunku Rzgowa proponowany jest lewoskręt, a także pas do jazdy na wprost i w prawo. Natomiast od Kilińskiego prawoskręt oraz pras do jazdy w lewo i na wprost. To może się jeszcze zmienić, ponieważ zrobiony zostanie pomiar ruchu.

    Ponadto wymienione zostaną słupy oświetleniowe, których mamy kilka rodzajów. Wszystko ma wyglądać estetycznie. Doświetlone zostaną również przejścia dla pieszych, by było bezpiecznie. Sygnalizacja zostanie tak zaprogramowana, by tramwaj miał priorytet. Powstaną perony przystankowe oraz mobilne rozkłady jazdy. Ścieżka rowerowa będzie asfaltowa, oddzielona od chodnika kostką granitową. Natomiast sam chodnik ma być zrobiony z płyt betonowych, które są wygodne w użytkowaniu (szczególnie dla kobiet). Natomiast w Ksawerowie wzdłuż linii tramwajowej (od ul. Bema do Jana Pawła II) pojawi się chodnik.

    Wielkiej modernizacji nie doczeka się tzw. Duży Skręt. Są problemy z własnością tego terenu. W koncepcje zostało również wrysowane rondo na skrzyżowaniu przy ul. Sikorskiego. Realizacja zadania należy jednak do GDKiA, ponieważ jest to droga krajowa.

    Prace rozbiórkowe mają rozpocząć się już w listopadzie i zostać wznowione wiosną. Remont prowadzony będzie etapami, by jak najmniej utrudnić życie mieszkańcom. Koniec przewidywany jest na wrzesień 2021 roku.

    Udostępnij

    This will close in 0 seconds