• 1Mackiewicz
    2Witczak
    3Zakrzewski
    5Hile
    6Kozowska
    7Kups
    7Stasiak
    8Berner
    9Gryzel
    9Marczak
    10Michalski
    11Grenda
    12Paszkiewicz
    14Wojcik
    14Zeligowski
    15Grabarz
    16HaburaJoanna
    16Korona
    16Zaborowska
    17Brozyna
    17Jozwiak
    17Pedziwiatr
    17Redowicz
    18Kania
    18Sikora
    18sRusinek
    19Duraj
    19Grzejszczak
    19Wojtowicz
    20Bujacz
    20Gryglewski
    20Habura
    21Jaksa
    21Stencel
    21ZStasiak
    22Lenarczyk
    22Pierzchaa
    22Skrobacz
    23Badek
    23Wadowska-Filarska
    24Nowak
    24Ramisz
    24Wojtczyk
    25Lewandowska
    26Wroblewski
    previous arrow
    next arrow
  • Pabianiczanie mogli przejechać się zabytkowym tramwajem. To wszystko w ramach pożegnania linii 41, która znika z naszego miasta na… niecałe dwa lata.

    Dzięki pasjonatom z Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi przez dwa dni (23 i 24 listopada) można było przejechać się reaktywowaną linią 41 bis. Ulice Pabianic przemierzał zabytkowy tramwaj, a wszystko w ramach akcji „Linia 41 – jeszcze tu wrócę”. Każdy kto zdecydował się na przejażdżkę, otrzymał zabytkowy bilet oraz broszurę z historią tramwaju, którą wręczał konduktor.

    Wydarzenie cieszyło się zainteresowaniem. Szczególną frajdę miały dzieciaki, ale nie tylko, bowiem na przejażdżkę zabytkowym tramwajem przyjechali ludzie z całej Polski.

    Nic dziwnego, nasza linia tramwajowa liczy prawie 120 lat i jest najstarszą w Polsce. Pierwsze pojazdy dotarły do Pabianic 17 stycznia 1901 roku. Pierwotnie zakładano, że dojadą one do magistratu, który był w zamku. Nie udało się. Tramwaj kończył swój bieg w rejonie obecnego skrzyżowania ulicy Warszawskiej i Kaplicznej. Pod zamek dotarły w 1905 roku. Ostatnie przedłużenie trasy przed drugą wojną światową nastąpiło w 1924 roku, gdy tramwaj dojeżdżał do dworca kolejowego.

    Co ciekawe, wagony pojazdu były podzielone na II i III klasę oraz miały przedziały pocztowo-bagażowe, które po kilku latach zlikwidowano.

    Z początkiem 1956 roku liniom podmiejskim nadano numery. Wtedy trasa do Pabianic stała się „41”. Na przełomie lat 50. i 60. wymieniono przedwojenny tabor. W 1967 roku oddano do użytku podwójne torowisko na ul. Warszawskiej i Zamkowej. W 1968 roku wydłużono trasę do pętli Wiejska, a w 1969 roku otworzono pętlę Duży Skręt. Wraz z nią uruchomiono wewnętrzną linię 41bis, która kursowała tylko po Pabianicach. W latach 80. planowano wydłużenie linii do osiedla Bugaj. W 1989 roku wybudowano nawet fragmenty torowiska na Nawrockiego. Inwestycji jednak nie wykonano, a tory przez kilkanaście lat przypominały o tym pomyśle.

    Kolejna seria zmian nastąpiła na początku lat 90. W 1998 zlikwidowano 41bis. W 2004 w związku z zawartym porozumieniem z MPK Łódź linię 41 zastąpiła kursująca do Helenówka 11, którą po miesiącu wydłużono do Zgierza. Natomiast do samego Helenówka kursowała 11A. W latach 2004-2006 po Pabianicach jeździła również linia P na trasie Wiejska – Duży Skręt. Od 2008 roku linia 11 została wycofana z Pabianic, a na trasie Wiejska – Chocianowice kursował tramwaj z oznaczeniem P. W 2010 roku wróciło 41, a z początkiem 2012 roku linię wydłużono do placu Niepodległości.

    W 2014 rozpoczęto nową historię. Wszystkie gminy z naszego regionu, które posiadają infrastrukturę tramwajową, podpisały list intencyjny w sprawie modernizacji sieci tramwajowej w związku z projektem tramwaju metropolitalnego. Pabianicom i ościennej gminie Ksawerów się udało. W 2017 roku samorządy wystąpiły o dotację z UE na modernizację trasy, którą otrzymały. Po otwarciu przetargowych kopert okazało się jednak, że brakuje nam ponad 27 mln zł. Pieniądze udało się uzyskać, a we wrześniu br. podpisano umowę na wykonanie inwestycji.

    Wykonawca ma dwa lata na stworzenie projektu oraz kompleksową przebudowę trasy wraz z ul. Zamkową. Wymienione zostaną torowiska, słupy trakcyjne wraz z siecią, układ zasilający. Przebudowane zostaną przystanki, które zyskają perony, a także skrzyżowania. Powstanie buspas. Czeka nas prawdziwa rewolucja.

    Od 1 grudnia pojawi się komunikacja zastępcza, a za niecałe dwa lata powróci nowoczesny tramwaj.

    Udostępnij