• O to zapytaliśmy wykonawcę, czyli firmę PROGREG InfraCity. Wiemy, co dzieje się na poszczególnych odcinkach.

    Na odcinku pierwszym (ul. Łaska) zakończono prace związanie z układaniem szyn i podkładów na pętli Wiejska i na ul. Łaskiej. Zakończono również podbicie torowiska przy użyciu podbijarki torowej. Obecnie trwają prace związane z ręcznym podbijaniem toru w rejonie rozjazdów.

    Ponadto trwają roboty elektroenergetyczne polegające na układaniu kabli trakcyjnych wzdłuż  Łaskiej. Roboty prowadzone są w miejscu istniejącego chodnika, który po zakończonych pracach zostanie odtworzony – opowiada Małgorzata Wilczek, kierownik działu przygotowania i realizacji inwestycji PROGREG InfraCity. – W związku z dobiegającym końca podbijaniem toru wykonawca planuje rozpocząć roboty brukarskie, to jest układanie obrzeży wzdłuż wykonanego toru, a także rozpoczęcie prac na peronach tramwajowych.

    Równolegle w drugiej połowie września planowany jest montaż słupów trakcyjnych oraz kontynuacja robót elektroenergetycznych oraz budowa kanału technologicznego.

    W związku z zakończeniem prac w obrębie torowiska na wszystkich ulicach poprzecznych ruch samochodowy odbywa się w sposób niezakłócony. Wciąż na potrzeby budowy zajęty pozostaje jeden pas ruchu na ul. Łaskiej, dzięki czemu możliwa jest praca maszyn budowlanych w sposób niezagrażający bezpieczeństwu ruchu.

    Na odcinku drugim – ul. Zamkowa/Stary Rynek/Warszawska, do ul. Sikorskiego. PROGREG InfraCity kontynuuje prace związane z rozbiórką torowiska i jezdni oraz budową kanalizacji deszczowej na odcinku od ul. Żeromskiego do ul. Kilińskiego.

    W związku z pracą w głębokich wykopach na bieżąco wykrywane i rozwiązywane są kolizje z infrastrukturą podziemną, której rzeczywista lokalizacja niejednokrotnie bywa rozbieżna z dokumentacją geodezyjną. Trwa także wykonywanie fundamentów pod słupy trakcyjne – informuje Wilczek.

    Równolegle wykonywane są zabezpieczenia sieci telekomunikacyjnych i elektrycznych przebiegających pod projektowaną jezdnią i torowiskiem. Między ul. Pułaskiego i św. Jana wykonano warstwę wzmocnienia gruntu i obecnie trwają prace przy wykonaniu szalunków pod płytę betonową pod projektowanym torowiskiem.

    Na odcinku między Kapliczną i Sikorskiego zakończyliśmy prace przy zabezpieczeniu istniejącego ciepłociągu, dzięki czemu możliwe było połączenie dwóch fragmentów podbudowy torowiska z płyty betonowej – dodaje kierowniczka.

    Zakończono również prace archeologiczne w rejonie kościoła św. Floriana. Prace wykonywane były pod ścisłą kontrolą konserwatora zabytków, a wszelkie znaleziska przekazano zamawiającemu, czyli miastu.

    Z uwagi na opady deszczu w miejscu prowadzonych wykopalisk powstały zastoiska wody. W celu przyspieszenia prac zdecydowaliśmy się dokonać częściowej wymiany gruntu, aby przystąpić do wykonania warstw konstrukcyjnych torowiska – wyjaśnia Małgorzata Wilczek. – Od 1 września planujemy rozpocząć prace budowlane na kolejnym fragmencie ul. Zamkowej, od Staszewskiego do Żeromskiego. Ulica na tym odcinku zostanie wyłączona z ruchu z dopuszczeniem wjazdów docelowych.

    W najbliższych tygodniach na odcinku drugim kontynuowane będą roboty rozbiórkowe, roboty ziemne, wykonanie fundamentów pod słupy trakcyjne, budowa odwodnienia i warstw konstrukcyjnych, a także budowa kanału technologicznego. Na odcinku od ul. Kaplicznej do ul. Sikorskiego planowany jest montaż pierwszych płyt strunobetonowych stanowiących nawierzchnię torowiska tramwajowego.

    Na odcinku trzecim (ul. Warszawska od ul. Sikorskiego do Dużego Skrętu) PROGREG InfraCity zakończył prace polegające na przebudowie gazociągu. Końca dobiegają również roboty przy przebudowie sieci wodociągowej w rejonie skrzyżowania Warszawska/Rzgowska.

    – Zakończenie tych robót umożliwi kontynuację robót ziemnych oraz robót związanych z budową warstw konstrukcyjnych torowiska. Kontynuowane będzie również układanie podkładów i szyn – relacjonuje kierownik realizacji inwestycji. – Obecnie trwa przebudowa skrzyżowania ul. Warszawskiej z Pietrusińskiego. Układane są tam płyty żelbetowe stanowiące nawierzchnię torowiska.

    Na odcinku czwartym, tj. ul. Warszawska od Dużego Skrętu do ul. Widzewskiej, trwają roboty związane z uzbrajaniem wykonanego toru. Roboty w głównej mierze skupiają się na budowie budynku podstacji trakcyjnej, gdzie planowane jest przystąpienie do wyposażania budynku.

    W Ksawerowie na odcinku piątym prowadzone są obecnie roboty brukarskie związane z ustawianiem obrzeży wzdłuż torowiska, a także z budową peronów tramwajowych. Zakończony został montaż wszystkich słupów trakcyjnych.

    – Kolejnym etapem prac będzie uzbrajanie słupów. Kluczowym dla tego odcinka inwestycji będzie wykonanie fragmentu torowiska na przecięciu z drogą wojewódzką nr 482 – podsumowała Wilczek.

    Udostępnij