• W piątek, 2 września, przed I Liceum Ogólnokształcącym przy ulicy Moniuszki odbyła się konferencja prasowa pabianickiej Młodej Lewicy na temat edukacji. Mówiono m.in. o podręczniku do przedmiotu Historia i Teraźniejszość.

    Członkowie stowarzyszenia przedstawili raport o stanie polskiej oświaty stworzony przez członków Młodej Lewicy. Dokument ten zawiera wyniki ankiety, w której udział wzięło ponad 8,7 tys. uczniów od 4 klasy szkoły podstawowej aż po absolwentów szkół średnich. W stworzenie raportu zaangażowanych było 21 osób w wieku 16-24 lat.

    W raporcie czytamy m.in. że aż 96% uczniów uważa program za przeładowany. 42% ma problem z dotarciem do szkoły (np. brak autobusu do szkoły). Polska jest na 3. miejscu w Europie pod względem ilości godzin poświęcanych na prace domowe tygodniowo. 72% ankietowanych uznało, że prace te ich przeciążają.

    W naszym raporcie wskazujemy wiele problemów współczesnej oświaty, ale proponujemy też rozwiązania. Stworzyliśmy je na podstawie odpowiedzi oraz potrzeb uczennic i uczniów. Jest to edukacja klimatyczna, obywatelska, antydyskryminacyjna, ale także ciepłe posiłki w każdej szkole czy darmowy transport publiczny dla uczniów – mówił Krzysztof Kalwas, uczeń i członek Młodej Lewicy.

    Raport nie porusza wyłącznie problemów dotyczących wyłącznie uczniów. Członkowie stowarzyszenia zwracają się o wsparcie nauczycieli, w tym to finansowe.

    Nauczyciele powinni zarabiać w wysokości średniej krajowej, a nauczyciele mianowani 125% tej kwoty – kontynuował Kalwas.

    Młodzi odnieśli się również do przedmiotu Historia i Teraźniejszość oraz głośnego w ostatnim czasie podręcznika profesora Wojciecha Roszkowskiego.

    W obecnym roku szkolnym do szkół ponadpodstawowych wprowadzono nowy przedmiot „Historia i Teraźniejszość”. Podręcznik pana Roszkowskiego, rekomendowany przez MEN, spośród ponad dwóch tysięcy placówek przyjęły tylko pięćdziesiąt trzy – przytoczył z bazy „Wolnej Szkoły” Błażej Dziedziczak, członek Młodej Lewicy.

    Kilka dni temu podręcznik komentował również łódzki kurator oświaty Waldemar Flajszer. Rekomendował on go dyrektorom i nauczycielom do nauki HiT-u oraz pochlebnie wypowiadał się na temat samego prof. Roszkowskiego. 

    Kurator oświaty rekomenduje użycie podręcznika w szkołach, mówiąc: „Profesor Roszkowski to uczciwy i rzetelny historyk”. Trudno jednak tak go traktować, gdy we fragmencie podręcznika możemy przeczytać: „Liberalizmem nazywa się często pogląd o nieograniczonej wolności jednostki, czyli mówiąc wprost anarchizm.” Nie jest to stwierdzenie naukowe, a jedynie prywatna opinia pana Roszkowskiego – komentuje Dziedziczak.

    Członkowie Młodej Lewicy zapowiedzieli, że swój raport wyślą do wszystkich dyrektorów szkół podstawowych i ponadpodstawowych w powiecie pabianickim.

    foto: Młoda Lewica

    Udostępnij