Realizowana inwestycja tramwajowa to również poprawa bezpieczeństwa pieszych. W jej ramach wykonywane są udogodnienia dla mieszkańców, w tym dla osób niepełnosprawnych.
W miejscach, gdzie kończy się chodnik a zaczyna jezdnia, w okolicach peronów przystankowych oraz przejść dla pieszych zastosowano specjalne płytki wskaźnikowe. Odpowiednia struktura i żółty kolor płytki chodnikowej wytycza trasę dla osób niewidomych tak, aby nie narazić ich na żadne niebezpieczeństwo.
– Kolejnym elementem poprawy bezpieczeństwa są dodatkowe doświetlenia przejść dla pieszych. Jest to szczególnie ważne w okresie jesienno-zimowym, kiedy pogorszenie warunków atmosferycznych oraz zmienne samopoczucie wpływają na koncentrację uwagi, dochodzi wtedy najczęściej do wypadków z udziałem pieszych. Lepsza widoczność oznacza wyższy poziom bezpieczeństwa – mówi Małgorzata Wilczek, kierownik działu przygotowania i realizacji inwestycji w PROGREg InfraCity.
W ramach inwestycji doświetlonych zostanie 20 przejść dla pieszych:
1. Warszawska/Nawrockiego (przejście przy peronach tramwajowych);
2. Zamkowa/Traugutta (przejście przy peronach tramwajowych);
3. Warszawska/Myśliwska;
4. Warszawska (przystanek Tkaniny Techniczne);
5. Warszawska/Sikorskiego (dwa przejścia dla pieszych przecinające torowisko);
6. Warszawska 51 (przejście do Przedszkola Miejskiego nr 15 naprzeciwko budynku „PABII”);
7. Warszawska/Kapliczna;
8. Warszawska/Konstantynowska (dwa przejścia przez torowisko tramwajowe);
9. Warszawska/Poprzeczna (dwa przejścia przez torowisko tramwajowe);
10. Stary Rynek/Gdańska (dwa przejścia przez torowisko tramwajowe);
11. Zamkowa/Piłsudskiego;
12. Zamkowa/Kościuszki/Pułaskiego;
13. Zamkowa/Waryńskiego/Bagatela;
14. Zamkowa/Wyszyńskiego/kościół NMP (dwa przejścia);
15. Zamkowa 42 (przejście pomiędzy ul. Żeromskiego a Lutomierską);
16. Zamkowa/Reymonta;
17. Zamkowa/Konopnickiej (dwa przejścia przez torowisko tramwajowe);
18. Łaska/Szarych Szeregów (przejście wschodnie);
19. Łaska/Szarych Szeregów (przejście zachodnie);
20. Łaska/Węglowa/Ostatnia.
Do tej pory w centrum Pabianic istniała sieć oświetleniowa, którą stanowiły wysokoenergetyczne oprawy sodowe o mocy 70W, 100W, 150W i 250W. W ramach inwestycji montowane jest energooszczędne oświetlenie ledowe, które spełnia najwyższe standardy europejskie. Jest nowoczesne i innowacyjne.
– Zastosowane oprawy zostały uznane przez niezależne instytucje za optymalny wzorzec na rynku charakteryzujący się wydajnością, wszechstronnością oraz oszczędnością energii elektrycznej. Oświetlenie ledowe maksymalizuje oszczędność energii i nie wymaga żadnych specjalnych zabiegów konserwacyjnych przez cały okres eksploatacji – wyjaśnia kierowniczka.
Oświetlenie LED posiada szerokie widmo świecenia zbliżone do widma słońca. Dzięki temu różnice w kolorach obiektów są wyraźniejsze, co daje lepszy kontrast i zapewnia lepszą widoczność na danym obszarze. Oświetlenie LED zapewnia zatem większą ostrość widzenia przy znacznie mniejszej ilości lumenów.
– Wszystkie elementy infrastruktury wchodzące w skład realizowanej inwestycji, w tym opisane oświetlenie, spełniają najwyższe standardy i normy europejskie. Dzięki temu możemy mówić o najwyższej jakości montowanych materiałów, co oprócz walorów estetycznych i ekonomicznych jest również ekologiczne i przyjazne środowisku – podsumowuje Wilczek.
foto: PROGREG InfraCity