• News will be here
  • Realizowana inwestycja tramwajowa to również poprawa bezpieczeństwa pieszych. W jej ramach wykonywane są udogodnienia dla mieszkańców, w tym dla osób niepełnosprawnych.

    W miejscach, gdzie kończy się chodnik a zaczyna jezdnia, w okolicach peronów przystankowych oraz przejść dla pieszych zastosowano specjalne płytki wskaźnikowe. Odpowiednia struktura i żółty kolor płytki chodnikowej wytycza trasę dla osób niewidomych tak, aby nie narazić ich na żadne niebezpieczeństwo.

    Kolejnym elementem poprawy bezpieczeństwa są dodatkowe doświetlenia przejść dla pieszych. Jest to szczególnie ważne w okresie jesienno-zimowym, kiedy pogorszenie warunków atmosferycznych oraz zmienne samopoczucie wpływają na koncentrację uwagi, dochodzi wtedy najczęściej do wypadków z udziałem pieszych. Lepsza widoczność oznacza wyższy poziom bezpieczeństwa – mówi Małgorzata Wilczek, kierownik działu przygotowania i realizacji inwestycji w PROGREg InfraCity.

    W ramach inwestycji doświetlonych zostanie 20 przejść dla pieszych:

    1.       Warszawska/Nawrockiego (przejście przy peronach tramwajowych);

    2.       Zamkowa/Traugutta (przejście przy peronach tramwajowych);

    3.       Warszawska/Myśliwska;

    4.       Warszawska (przystanek Tkaniny Techniczne);

    5.       Warszawska/Sikorskiego (dwa przejścia dla pieszych przecinające torowisko);

    6.       Warszawska 51 (przejście do Przedszkola Miejskiego nr 15 naprzeciwko budynku „PABII”);

    7.       Warszawska/Kapliczna;

    8.       Warszawska/Konstantynowska (dwa przejścia przez torowisko tramwajowe);

    9.       Warszawska/Poprzeczna (dwa przejścia przez torowisko tramwajowe);

    10.   Stary Rynek/Gdańska (dwa przejścia przez torowisko tramwajowe);

    11.   Zamkowa/Piłsudskiego;

    12.   Zamkowa/Kościuszki/Pułaskiego;

    13.   Zamkowa/Waryńskiego/Bagatela;

    14.   Zamkowa/Wyszyńskiego/kościół NMP (dwa przejścia);

    15.   Zamkowa 42 (przejście pomiędzy ul. Żeromskiego a Lutomierską);

    16.   Zamkowa/Reymonta;

    17.   Zamkowa/Konopnickiej (dwa przejścia przez torowisko tramwajowe);

    18.   Łaska/Szarych Szeregów (przejście wschodnie);

    19.   Łaska/Szarych Szeregów (przejście zachodnie);

    20.   Łaska/Węglowa/Ostatnia.

    Do tej pory w  centrum Pabianic istniała sieć oświetleniowa, którą stanowiły wysokoenergetyczne oprawy sodowe o mocy 70W, 100W, 150W i 250W. W ramach inwestycji montowane jest energooszczędne oświetlenie ledowe, które spełnia najwyższe standardy europejskie. Jest nowoczesne i innowacyjne.

    Zastosowane oprawy zostały uznane przez niezależne instytucje za optymalny wzorzec na rynku charakteryzujący się wydajnością, wszechstronnością oraz oszczędnością energii elektrycznej. Oświetlenie ledowe maksymalizuje oszczędność energii i nie wymaga żadnych specjalnych zabiegów konserwacyjnych przez cały okres eksploatacji – wyjaśnia kierowniczka.

    Oświetlenie LED posiada szerokie widmo świecenia zbliżone do widma słońca. Dzięki temu różnice w kolorach obiektów są wyraźniejsze, co daje lepszy kontrast i zapewnia lepszą widoczność na danym obszarze. Oświetlenie LED zapewnia zatem większą ostrość widzenia przy znacznie mniejszej ilości lumenów.

    –  Wszystkie elementy infrastruktury wchodzące w skład realizowanej inwestycji, w tym opisane oświetlenie, spełniają najwyższe standardy i normy europejskie. Dzięki temu możemy mówić o najwyższej jakości montowanych materiałów, co oprócz walorów estetycznych i ekonomicznych jest również ekologiczne i przyjazne środowisku – podsumowuje Wilczek.  

    foto: PROGREG InfraCity

    Udostępnij