• Aby skontaktować się z pracownikiem ZUS, nie trzeba wychodzić z domu. Można umówić się na e-wizytę i załatwić sprawę online. Wystarczy komputer lub telefon z dostępem do Internetu oraz kamerka.

    Żeby umówić się na e-wizytę, należy wejść na stronę https://www.zus.pl/e-wizyta i wybrać placówkę ZUS, do której klient należy lub tę, w której ma sprawę do załatwienia w przypadku rent lub emerytur z zagranicy. W czasie e-wizyty wiele spraw można załatwić tak, jakbyśmy osobiście przyszli do ZUS. Wybór właściwej placówki ZUS ma znaczenie.

    – Jest to ważne wtedy, gdy chcemy załatwić swoją indywidualną sprawę. Konsultant w naszym miejscu zamieszkania ma dostęp do naszych indywidualnych danych. Przed udzieleniem odpowiedzi rozmówca jest weryfikowany przez pracownika ZUS zarówno poprzez zadanie mu kilku pytań, jak i sprawdzenie dokumentu tożsamości – wyjaśnia Monika Kiełczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa łódzkiego.

    Weryfikacja klienta jest potrzebna, wtedy gdy rozmowa wymaga sprawdzenia danych, które są tzw. danymi wrażliwymi. Do tego potrzebna jest też kamera, którą należy włączyć podczas rozmowy z ekspertem oraz dowód tożsamości, który należy pokazać do kamery w czasie e-wizyty.

    W czasie rozmowy można np. ustalić warunki układu ratalnego, założyć indywidualne konto na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, zmienić numer bankowego konta, skorygować błędy lub po prostu dowiedzieć się, na jakiem etapie jest załatwienie sprawy. Każdy kto zarezerwuje e-wizytę, dostaje link do rezygnacji ze spotkania na wypadek, gdyby klientowi coś wypadło albo już jej nie potrzebuje.

    – Warto o tym pamiętać i niepotrzebne wizyty anulować, ponieważ w tym czasie z usług może skorzystać ktoś inny, kto do ZUS nie może przyjść osobiście – apeluje rzeczniczka.

    Dzień przed spotkaniem klient ZUS otrzymuje na wskazany podczas rejestracji numer telefonu SMS-a z przypomnieniem o e-wizycie. Godzinę przed dostaje maila z linkiem do spotkania. Po kliknięciu w link nastąpi połączenie z pracownikiem ZUS.

    Osoby, które nie korzystają z Internetu, mogą bezpośrednio kontaktować się z konsultantami ZUS, telefonując pod numer infolinii: 22 560-16-00. Konsultanci są dostępni w dni robocze, od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00 – 18.00.

    Można korzystać również z kontaktu mailowego. Adres e-mail do zapytań ogólnych: cot@zus.pl.

    Udostępnij