• 1Mackiewicz
    2Witczak
    3Zakrzewski
    5Hile
    6Kozowska
    7Kups
    7Stasiak
    8Berner
    9Gryzel
    9Marczak
    10Michalski
    11Grenda
    12Paszkiewicz
    14Wojcik
    14Zeligowski
    15Grabarz
    16HaburaJoanna
    16Korona
    16Zaborowska
    17Brozyna
    17Jozwiak
    17Pedziwiatr
    17Redowicz
    18Kania
    18Sikora
    18sRusinek
    19Duraj
    19Grzejszczak
    19Wojtowicz
    20Bujacz
    20Gryglewski
    20Habura
    21Jaksa
    21Stencel
    21ZStasiak
    22Lenarczyk
    22Pierzchaa
    22Skrobacz
    23Badek
    23Wadowska-Filarska
    24Nowak
    24Ramisz
    24Wojtczyk
    25Lewandowska
    26Wroblewski
    previous arrow
    next arrow
  • CHOPIN | Giacomo Orefice

    4 listopada | 11:00

    5 listopada | 18:30

    To przepiękna opowieść oparta na życiu i niepowtarzalnej muzyce Fryderyka Chopina urozmaicona popisami wokalno-aktorskimi. Ta opera powstała z wielkiej sympatii i uznania dla muzyki Fryderyka Chopina; jej twórca – Włoch Giacomo Orefice swoją partyturę oparł  w całości na muzyce polskiego kompozytora, jego postać stała się też inspiracją dla libretta, a samo nazwisko – tytułem opery.

    Chopin – jak twierdzą niektórzy historycy muzyki – to opera, która jest dziko nieścisłą relacją z życia kompozytora. Wszystkie postaci oprócz Chopina są całkowicie fikcyjne, a sam przebieg operowych zdarzeń jedynie sugeruje pewne wątki z życia wielkiego Polaka. Ile tu prawdy a ile fantazji librecisty?

    Całość jednak stwarza wielkie możliwości popisu wokalno-aktorskiego dla wszystkich wykonawców. A przecież i o to chodzi w operze. Fryderyk Chopin nie skomponował ani jednej opery i podobno nawet nie marzył by tworzyć muzykę dla teatru. Tym razem – postać Chopina na scenie i jego muzyka w jakże odmiennej formie. Czy będziemy zaskoczeni? Na pewno – ale oczywiście pozytywnie.

    Podczas recitalu fortepianowego poprzedzającego operę „Chopin” wystąpi gościnnie Anna Urzędowska.

    Zdjęcie z archiwum Artystki

    Program recitalu:

    F. Chopin:

    – Nokturn cis- moll op.27 nr.1

    – Scherzo h- moll op.20

    – Walc Es- dur op.18

    – Ballada As- dur op.47

    SOBOTY KAMERALNE W TEATRZE WIELKIM W ŁODZI

    5 listopada | 16:00

    Muzyczna kameralistyka jest tą formą prezentacji muzycznej i wokalnej, w której nie da się niczego ukryć, czegoś zatuszować czy udać, że wszystko poszło dobrze. Artysta, wokalista czy muzyk, nie tylko staje z widzem i słuchaczem „twarzą w twarz”, ale też nie ma przed sobą „osłony” wielkiej orkiestry, ani za sobą – potężnego chóru, które w razie potrzeby „przykryją” to czy owo.

    Trudno też znaleźć kompozytora, który w swoim dorobku nie miałby utworów kameralnych, bo to właśnie one często bywają wizytówką jego wyobraźni muzycznej, sprawdzianem techniki kompozytorskiej i miernikiem inwencji melodycznej. I jak świat światem, muzyka kameralna była i jest nieodłączną towarzyszką wielkich form muzycznych. Soboty kameralne w Teatrze Wielkim w Łodzi bo taki będzie nosił tytuł ten cykl to inicjatywa wspólna Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi i Teatru Wielkiego w Łodzi. To właśnie dla młodych Artystów z Akademii udostępniamy nasze przestrzenie, gdzie będziemy mogli słuchać młodych talentów w każdą pierwszą sobotę miesiąca.

    Więcej informacji na:

    https://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/listopad-2022/156931-soboty-kameralne-w-teatrze-wielkim

    STRASZNY DWÓR | Stanisław Moniuszko

    10 listopada| 18:30

    12 listopada | 18:30

    STRASZNY DWÓR to nie tylko najdoskonalsze, od strony muzycznej, dzieło Moniuszki, ale także wysuwające się na czoło całej polskiej twórczości operowej XIX wieku. Świetna konstrukcja scen zespołowych, subtelna i zarazem barwna instrumentalizacja, niezwykła inwencja melodyczna i urzekająca atmosfera polskości to niepodważalne walory tego utworu.
    Moniuszko ukończył swą piątą operę wkrótce po upadku powstania styczniowego, trudno więc się dziwić, że wkrótce przylgnęło do niej miano wielkiej manifestacji patriotycznej. Tuż po premierze  STRASZNY DWÓR trafił na mur cenzury. Władze rosyjskie, obawiając się zamieszek, zdjęły go z afisza po trzech przedstawieniach. Oto dowód, jak na los opery mogą wpłynąć okoliczności zewnętrzne – bo choć w samym rysunku postaci można dopatrzyć się wpływu arcydzieł Fredry i Mickiewicza, całość jest niczym więcej, jak radosną, chwilami kpiącą, utrzymaną w duchu belcanta afirmacją zaściankowej polskości. Elementy folkloru, liczne wątki patriotyczne oraz atmosfera szlacheckiego dworu sprawiają, że dziś utwór ten uznaje się za polską operę narodową.

    GREK ZORBA | Mikis Theodorakis

    18 listopada | 18:30

    19 listopada | 18:30

    20 listopada | 18:00

    Zorba to symbol swobody i wolności, bogactwa wewnętrznego, symbol człowieka, który może być dobry i nie boi się dobrym być – mówił Lorca Massine i taki też jest jego sceniczny bohater. Żyjący teraźniejszością, wolny od przeszłości, twórczy wobec przyszłości Zorba leczy rany tańcząc do utraty tchu, daleki od burżuazyjnej moralności i politycznych ustaw. Muzyka Mikisa Theodorakisa znakomicie odzwierciedla świat głównego bohatera, łącząc subtelnie uniwersalny język muzyczny z rytmami i melodiami greckich tańców, aby w konsekwencji stworzyć formę zarówno tradycyjną jak i współczesną, potężną i wolną, która nadaje przedstawieniu siłę przekazu i wprowadza widza w jego fabułę. Serce Zorby bije bowiem niemal w każdym z nas.Ten spektakl może liczyć na zainteresowanie różnych grup odbiorców. Znawców baletu przyciągnie z pewnością magia „rodowego” nazwiska choreografa, dla innych będzie to okazja do kontaktu z poruszającą muzyką Theodorakisa i wreszcie – spektakl będą chcieli obejrzeć ci, którzy czytali powieść Kazantzakisa i znają kultową filmową wersję dziejów Greka Zorby.

    NABUCCO | Giuseppe Verdi

    23 listopada | 18:30

    35-lecie spektaklu oraz 50-lecie pracy artystycznej Maestro Tadeusza Kozłowskiego

    VIVA NABUCCO! VIVA MAESTRO!

    To z pewnością ewenement na skalę światową! Spektakl w reżyserii Marka Okopińskiego i w scenografii Mariana Kołodzieja – Verdiowski Nabucco– w repertuarze naszego Teatru  utrzymuje się w niezmienionej inscenizacji już od 35. lat! Swoją premierę miał 24 października 1987 roku, a wystąpili w niej m.in.: Florian Skulski, Zygmunt Zając, Romuald Tesarowicz, Joanna Cortés, Jolanta Bibel – pod dyrekcją Andrzeja Straszyńskiego.

    Na przestrzeni tych lat w spektaklu wzięła udział cała rzesza znakomitych artystów naszego Teatru, a „przebojowa” pieśń chóralna Va, pensiero… stała się – głównie na życzenie Publiczności – gorąco oklaskiwaną  pozycją wielu koncertów i swoistą wizytówką zespołu chóru naszego Teatru. Nie sposób wymienić tu wszystkich artystów kreujących główne partie w tej przebojowej operze Verdiego. Jednak każdy z nich zapisał się złotymi zgłoskami nie tylko w historii tego spektaklu, ale w historii naszego Teatru w ogóle! Ich świetną tradycję z wielkim powodzeniem i uznaniem kontynuują dzisiejsi wykonawcy, którzy swoim talentem udowadniają, że spektakl – choć już historyczny – wcale nie „trafia do  muzeum” lecz przeciwnie – zdobywa coraz to nowe grono swoich wielbicieli!

    Zatem serdecznie zapraszamy na jubileuszowy spektakl i nie mamy wątpliwości, że dzięki Państwu kolejne urodziny Nabucca Verdiego na naszej scenie są tylko kwestią czasu… A jeśli jeszcze dodamy, że spektaklem dyryguje Tadeusz Kozłowski – świętujący swoje 50-lecie pracy artystycznej, to wydarzenie naprawdę jest nadzwyczajne!

    KONCERT MUZYKI LATYNOAMERYKAŃSKIEJ | Festiwal Muzyka Świata

    25 listopada | 18:30

    Specjalnie na Państwa życzenie jeszcze raz prezentujemy Koncert Muzyki Latynoamerykańskiej. Jak na Festiwal Muzyki Świata przystało – zabrzmią u nas ponownie przeboje latynoamerykańskie w wykonaniu artystów, którzy ten styl i jego niepowtarzalną atmosferę wręcz mają we krwi. To nie „królowa” opera a lżejsza muzyka, co nie oznacza, że łatwiejsza i mniej „poważna,” popłynie ze sceny ku Państwa radości i satysfakcji. Najpopularniejsze hity takie, jak m.in.: La Cucaracha, Conga del Fuego Nuevo, Libertango, Mambo (z West Side Story) czy Por una Cabeza (z filmu Zapach kobiety) zaprezentują nam bowiem, z towarzyszeniem orkiestry naszego Teatru, rodowici Latynosi: Alejandrina Vázquez (sopran) i Pepe Díaz (tenor) oraz soliści naszego Teatru, którym południowe rytmy też nie są obce.
    A kto z nas nie zachwycał się kompozycjami takich twórców, jak m.in. Leonard Bernstein, Astor Piazzolla, Arturo Márquez czy Elpidio Ramírez. Są tacy? Chyba nie.

    BILETY

    on-line: https://tiny.pl/9rk4q

    Kasy Biletowe

    czynne od poniedziałku do piątku w  godz.12:00 -19:00;

    w sobotę i niedzielę (gdy grane jest przedstawienie) w godz.15:00 – 19.00;

    tel.: 42 633 77 77, 42 647 21 21;

    Biuro Obsługi Widzów

    czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 16:00;

    tel. 42 633 31 86, 42 647 21 22;

    e-mail: widz@teatr-wielki.lodz.pl

    Udostępnij