• News will be here
  • SOBOTY KAMERALNE W TEATRZE WIELKIM W ŁODZI

    1 kwietnia | 16:00

    Transmisja na żywo na portalu Drzwi do Kultury:

    Soboty kameralne z łódzką Akademią Muzyczną pomału stają się już wspólną tradycją repertuarową naszego Teatru i Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów
    w Łodzi. Już podczas czterech poprzednich sobotnich popołudni mieliśmy okazję poznać
    „z bliska” możliwości wokalne i muzyczne młodych artystów, którzy w ten sposób „hartują” swój talent i umiejętności artystyczne przed czekającym ich zawodowym spełnieniem.

    W kolejnym spotkaniu – 1 kwietnia o godzinie 16.00 – będziemy mieli okazję usłyszeć
    w już doświadczone Artystki. W ichwykonaniu znane (i te mniej znane) pieśni Samuela Barbera i Neda Rorema oraz utwory Georgesa Bizeta i Maurice’a Ravela. Wystąpią dla Państwa: Sylwia Strugińska-Wochowska (sopran) oraz pianistki – Joanna Kowalewska, Agnieszka Przybylska
    i Małgorzata Zajączkowska-Warsza pod kierownictwem artystycznym dr. Mikołaja Pacholczyka. Polecamy ten interesujący wieczór wokalno-muzyczny, bo choć to prima aprilis, to spotkanie będzie całkiem na serio! Zapraszamy.

    REQUIEM | Giuseppe Verdi

    2 kwietnia | 19:00

    Giuseppe Verdi – kompozytor kilkudziesięciu oper w tym takich hitów jak Traviata, Aida, Rigoletto czy Trubadur – prawie zupełnie nie próbował swoich sił w komponowaniu poza operą. Jednak śmierć wybitnego poety włoskiego Alessandro Manzoniego, prywatnie przyjaciela Verdiego, tak bardzo poruszyła kompozytora, że postanowił uczcić jego pamięć pisząc właśnie Messa da Requiem (tak brzmi pełny tytuł). Dzieło Verdiego mimo, że wyrosło na gruncie chrześcijańskich idei i symboli, nie jest typową mszą żałobną w liturgicznym rozumieniu. Utwór powstał spontanicznie, jest wyrazem smutku i żalu po śmierci przyjaciela, smutku tak wielkiego, że Verdi nie był w stanie uczestniczyć w pogrzebie poety. Temu przejmującemu uczuciu Requiem zawdzięcza intensywną siłę oddziaływania na słuchacza, a szczerość emocji jakie towarzyszyły kompozytorowi podczas tworzenia, do dziś możemy usłyszeć w każdym takcie zagranym przez orkiestrę i w każdej zaśpiewanej nucie.

    Wysłuchanie tego pięknego utworu proponujemy Państwu 2 kwietnia 2023 roku – w Niedzielę Palmową o godz. 19:00 – w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi pod batutą Rafała Janiaka. A ponieważ ta data to również rocznica śmierci wielkiego Polaka Jana Pawła II, to właśnie jego pamięci poświęcamy wykonanie tego poruszającego dzieła. Okres Świąt Wielkanocnych to czas zadumy i refleksji nad przemijaniem i sensem życia, wspomnijmy zatem-jak sam Mistrz Verdi – wszystkich naszych przyjaciół i bliskich, których zabraknie przy wielkanocnym stole.

    Brahms uznał kompozycję Verdiego za dzieło geniusza, warto więc posłuchać i choć na chwilę oddać się refleksji. Zapraszamy!

    Z OPERĄ PRZEZ ŁÓDZKIE: REQUIEM | Giuseppe Verdi

    4 kwietnia | 19:00

    W Wielkim Tygodniu 4 kwietnia 2023 roku o godz. 19: 00 zapraszamy na koncerty REQUIEM Giuseppe Verdiego do Bazyliki katedralnej pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny
    w Łowiczu, Stary Rynek 24/30. Na koncert wstęp jest wolny, zachęcamy do wcześniejszego przyjścia, aby zarezerwować miejsce siedzące.

    Giuseppe Verdi – kompozytor kilkudziesięciu oper w tym takich hitów jak Traviata, Aida, Rigoletto czy Trubadur – prawie zupełnie nie próbował swoich sił w komponowaniu poza operą. Dzieło Verdiego mimo, że wyrosło na gruncie chrześcijańskich idei i symboli, nie jest typową mszą żałobną w liturgicznym rozumieniu. Utwór powstał spontanicznie, jest wyrazem smutku i żalu po śmierci przyjaciela, smutku tak wielkiego, że Verdi nie był w stanie uczestniczyć
    w pogrzebie poety. Temu przejmującemu uczuciu Requiem zawdzięcza intensywną siłę oddziaływania na słuchacza, a szczerość emocji, jakie towarzyszyły kompozytorowi podczas tworzenia, do dziś możemy usłyszeć w każdym takcie zagranym przez orkiestrę i w każdej zaśpiewanej nucie.

    AIDA | Giuseppe Verdi

    14 kwietnia | 18:30

    16 kwietnia | 18:00

    Aida – piękna, monumentalna opera została zamówiona w 1869 r. przez Ismailia Paszę, chedywa Egiptu na uroczyste otwarcie Kanału Sueskiego. Początkowo Verdi nie był zainteresowany tematyką libretta, ale bajeczne honorarium w wysokości 150 tys. franków
    w złocie i wolna ręka w doborze wykonawców wszystkich ról szybko przekonały
    go do współpracy. W tych komfortowych warunkach powstało dzieło ponadczasowe
    i niezapomniane. Prapremiera odbyła się w naturalnej scenerii – w Kairze 24 grudnia 1871 roku.

    Libretto opowiada historię Aidy, córki etiopskiego króla Amonastra, która jako niewolnica
    na egipskim dworze zakochuje się z wzajemnością w egipskim wodzu – Radamesie. Na jej nieszczęście, kocha się w nim również córka egipskiego króla – Amneris. Kiedy wybucha wojna pomiędzy Etiopią i Egiptem, Radames zostaje wybrany na głównodowodzącego armią. Zrozpaczona Aida życzy powodzenia ukochanemu wiedząc jednak, że w ten sposób występuje przeciwko własnemu ojcu i krajowi. Gdy zwycięski Radames powraca z walk, egipski król ofiaruje mu rękę swojej córki Amneris, a Aida i jej ojciec Amonastro mają pozostać zakładnikami…

    NIEDZIELNE PORANKI: NIEDZIELNY PORANEK MUZYCZNY

    16 kwietnia | 11:00

    Muzyka łagodzi obyczaje…

    Tymi słowami legendarnej postaci polskiego życia muzycznego XX wieku – Jerzego Waldorffa, pisarza, krytyka i publicysty muzycznego – pragniemy zachęcić Państwa
    do uczestnictwa w naszym nowym cyklu koncertów familijnych na Scenie Kameralnej Niedzielne poranki. Proponujemy spotkania z różnymi gatunkami muzyki, w których nasi soliści i zapraszani goście czują się dobrze i swobodnie. Opera, operetka i musical, pieśni
    i piosenki, arie i ballady; z humorem i bardziej poważnie. Repertuar jest niezwykle bogaty,
    a wyobraźnia muzyczna i umiejętności interpretacyjne wykonawców rozległe i często zaskakujące. Na pewno warto posłuchać muzyki – zwłaszcza tej dobrej! W pierwszym Niedzielnym poranku muzycznym wystąpią: Hanna Okońska (sopran), Robert Ulatowski (bas), Dawid Kwieciński (tenor) i Marcin Werner (fortepian). Koncert przygotowany specjalnie
    na tę okazję zapowiada się naprawdę świetnie od Przetańczyć całą noc z My Fair Lady przez arie z Upiora w operze, Cyrulika sewilskiego po tercet z Czarodziejskiego fletu. Wszystkie utwory znamy i kochamy, zatem zapraszamy całe rodziny od najmłodszych do najstarszych. Dobra muzyka zawsze jest w modzie.

    CYRULIK SEWILSKI | Gioacchino Rossini

    21 kwietnia | 18:30

    22 kwietnia | 18:30

    23 kwietnia | 18:00

    Cyrulik sewilski z jego włoską melodyjnością, temperamentem, werwą i nieodpartym humorem to jedno z najwspanialszych dzieł opery komicznej. Potwierdzają to również recenzje z naszej ostatniej realizacji tego dzieła Rossiniego, które w rękach reżyserki Natalii Babińskiej zyskało nowy, ciekawy ale nadal pełen humoru wymiar. Dzięki kostiumom Julii Skrzyneckiej i dekoracjom Diany Marszałek ta opera komiczna jest skierowana nie tylko do wytrawnych operowych znawców, ale również do młodszych widzów, którzy dopiero próbują zakosztować muzyki klasycznej. Dzięki tej inscenizacji jest duża szansa, że już zawsze przy tej muzyce pozostaną.

    Napisany przez Rossiniego w rekordowym czasie niespełna trzech tygodni Cyrulik sewilski wzniósł kompozytora na szczyty sławy dzięki muzyce, w której trudno wskazać najlepsze fragmenty, gdyż całość jest prawdziwym klejnotem potwierdzającym mistrzostwo kompozytora. Do sukcesu przyczynia się także świetne libretto oparte na komedii Beaumarchais’ego pod tym samym tytułem.

    Wraca więc na naszą scenę – po kilkuletniej przerwie – dzieło, którego nie można przegapić. Tym bardziej, że muzyczne wznowienie trafia w ręce Maestro Tadeusza Kozłowskiego,
    a to jest najlepszą rekomendacją. Zapraszamy wszystkich; i tych, którzy już widzieli i tych, którzy chcą dopiero zobaczyć – dobra zabawa gwarantowana.

    TRYPTYK BALETOWY: BOLERO, MANDRAGORA, DISPLACED | Maurice Ravel, Karol Szymanowski, Edward W. Elgar

    28 kwietnia | 18:30

    29 kwietnia | 18:30 – Międzynarodowy Dzień Tańca

    Trzech kompozytorów, trzy kompozycje i trzech choreografów… Taki tym razem wieczór baletowy proponujemy Państwu, idealny – jak się Państwo przekonają – na spędzenie wieczoru w teatrze.

    Trzej młodzi choreografowie: Grzegorz Brożek, Joshua Legge i młody, ale z dużym dorobkiem Jacek Przybyłowicz, dobrze znani nie tylko z naszej sceny, przygotowali swoje choreograficzne wizje znakomitych i powszechnie lubianych utworów muzycznych: Mandragorę Karola Szymanowskiego, Displaced (do Koncertu e-moll op.85 Edwarda Elgara) i kultowe Bolero Maurice’a Ravela. Każdy inny w nastroju i stylistyce, każdy intrygujący i pobudzający emocje, a wszystkie trzy – w swojej wymowie scenicznej i choreograficznej pogłębionej wyobraźnią
    i wrażliwością choreografów – niezwykle interesujące i wciągające widza w bogaty świat dźwięku, tańca i ludzkich namiętności. Jeden jeszcze niezaprzeczalny walor –
    to niepowtarzalna możliwość spotkania ze współczesną baletową interpretacją wspaniałych dzieł muzycznych kompozytorów, pozornie tylko, nam odległych i wydawać by się mogło – niezrozumiałych. A, że mogą być nam bliscy i zrozumiali, a ich muzyka – czytelna i robiąca wrażenie, przekonają się Państwo uczestnicząc w tym pięknym, mądrym i atrakcyjnym teatrze tańca.

    Zapraszamy, ten wieczór z pewnością pozostanie na długo w Państwa sercach i pamięci!

    NIEDZIELNE PORANKI: LEKCJA BALETU

    30 kwietnia | 11:00

    Taniec towarzyszy człowiekowi właściwie od zawsze; jest swoistym obrazem emocji i nastroju, ruchową relacją wyrażającą uczucia i przeżycia, daje też możliwość – innej niż słowna – komunikacji między jego uczestnikami. Jest wreszcie instrumentem na wyrażenie siebie w różnych kontekstach i sytuacjach, możliwością zaprezentowana tego, za czym słowo często nie nadąża. Oglądając spektakle baletowe – racząc nimi swoje oko i ucho – często nie zdajemy sobie sprawy jak długa i wyboista droga prowadzi do zamierzonego efektu, ile wysiłku i emocji musi towarzyszyć tancerzom, abyśmy my – widzowie – mieli okazję zachwycić się finałowym efektem scenicznym.

    Namiastkę tego wszystkiego będą mieli Państwo dzięki Niedzielnemu porankowi – Lekcja baletu, ale tym razem w sali baletowej. Zapraszamy wszystkich do aktywnego udziału, bo to Państwo staną przy drążku i spróbują baletowych pas. A solista naszego baletu Krzysztof Pabjańczyk oraz znakomita para pierwszych solistów – Monika Maciejewska-Potockas i Gintautas Potockas (prywatnie – jakże udane baletowe małżeństwo teatralne)„nauczą” nas, czym jest taniec i spektakl baletowy, jak z pozornie nic nieznaczącej figury baletowej rodzą się uczucia i emocje. Zapraszamy Państwa na tę artystyczną lekcję w sali baletowej, która być może zaskoczy Państwa, a na pewno – przyniesie nowe doświadczenie i inne spojrzenie na spektakl baletowy i jego wspaniałych wykonawców – tancerki i tancerzy! Warto czasem poznać coś, czego nie widać z teatralnej widowni… Zwłaszcza przy okazji Międzynarodowego Dnia Tańca! Prosimy zabrać skarpety lub baletki, bo tym razem zdejmujemy również buty.

    BILETY

    on-line: https://tiny.pl/9rk4q

    Kasy Biletowe

    czynne od poniedziałku do piątku w  godz.12:00 -19:00;

    w sobotę i niedzielę (gdy grane jest przedstawienie) w godz.15:00 – 19.00;

    tel.: 42 633 77 77, 42 647 21 21;

    Biuro Obsługi Widzów

    czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 16:00;

    tel. 42 633 31 86, 42 647 21 22;

    e-mail: widz@teatr-wielki.lodz.pl

    Udostępnij