• 1Mackiewicz
    2Witczak
    3Zakrzewski
    5Hile
    6Kozowska
    7Kups
    7Stasiak
    8Berner
    9Gryzel
    9Marczak
    10Michalski
    11Grenda
    12Paszkiewicz
    14Wojcik
    14Zeligowski
    15Grabarz
    16HaburaJoanna
    16Korona
    16Zaborowska
    17Brozyna
    17Jozwiak
    17Pedziwiatr
    17Redowicz
    18Kania
    18Sikora
    18sRusinek
    19Duraj
    19Grzejszczak
    19Wojtowicz
    20Bujacz
    20Gryglewski
    20Habura
    21Jaksa
    21Stencel
    21ZStasiak
    22Lenarczyk
    22Pierzchaa
    22Skrobacz
    23Badek
    23Wadowska-Filarska
    24Nowak
    24Ramisz
    24Wojtczyk
    25Lewandowska
    26Wroblewski
    previous arrow
    next arrow
  • Władze miasta powróciły do tematu przejazdu na Lutomierskiej. Dzisiaj w ratuszu odbyła się konferencja prasowa, na której poinformowano o wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego. Otwiera on ponownie drogę do walki o budowę tunelu.

    W środowe przedpołudnie w Urzędzie Miejskim zgromadzili się: wiceprezydent Marek Gryglewski, przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Rąkowski i naczelnik wydziału infrastruktury i transportu Marcin Chmielewski. Znów podjęto temat budowy bezkolizyjnego przejazdu drogowo-kolejowego na drodze krajowej nr 71 (ul. Lutomierska w Pabianicach), który przecina linię kolejową nr 14, jedną z ważniejszych tras kolejowych w Polsce (około 90 pociągów osobowych i towarowych na dobę). Skutkuje to ogromnymi korkami i praktycznym rozdzieleniem Pabianic na dwie części. Dodajmy, że ruch kolejowy na tej trasie ma ulegać dalszej intensyfikacji.

    W czasie środowego briefingu chronologicznie zaprezentowano historię walki Pabianic o bezkolizyjny przejazd na ul. Lutomierskiej.

    Wiemy, że budowa tunelu średnicowego w Łodzi, uruchomienie przystanku osobowego Pabianice Północne i coraz większa liczba samochodów powodują, że przejazd jest zablokowany. Od samego początku jako miasto wiedzieliśmy, że droga nr 71 to droga krajowa, która musi mieć bezpieczny przejazd kolejowy. Wkładanie drogi w ręce pana marszałka województwa było błędem. Dziś wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego pokazuje, że mieliśmy rację – zaczął wiceprezydent Marek Gryglewski.

    Działania w sprawie Lutomierskiej podejmowane były już w 2007  roku, ale mocniejsze w 2017-2019. Ministerstwo infrastruktury w piśmie z 2019 roku napisało: „Mając na względzie bezpieczeństwo i komfort uczestników ruchu drogowego oraz uwzględniając natężenie ruchu na tym odcinku, podjęto działania mające na celu przebudowę i usprawnienie ruchu w rejonie przejazdu kolejowego w ciągu drogi krajowej 71. W związku z tym przygotowywana jest inwestycja, która ma na celu budowę nowego odcinka drogi krajowej nr 71 w nowym śladzie ul. Lutomierskiej od skrzyżowania z ul. Partyzancką do włączenia w stary ślad za tunelem wraz z budową tunelu pod torami kolejowymi oraz budowę dojazdów do dróg gminnych. W chwili obecnej trwają prace w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad mające na celu uszczegółowienie zakresu i harmonogramu realizacji zadania oraz struktury jego finansowania”.

    GDDKiA przedstawia harmonogram prac: od 2020 roku projektowanie, rozpoczęcie robót w 2023 roku i zakończenie w 2024. Wartość inwestycji wtedy to 23 mln 680 tys. zł netto (kwota dziś nieaktualna).

    Rada Miejska podejmuje uchwałę, w której deklaruje chęć współpracy i finansowania tej inwestycji. Pabianice na początek chce „wyłożyć” pół miliona złotych, które jest wówczas w stanie przekazać. O tę inwestycję zaczynają zabiegać samorządowcy z powiatu, ale również mieszkańcy, posłowie i senatorowie naszego województwa (Cezary Grabarczyk, Cezary Tomczyk, Agnieszka Hanajczyk, Tomasz Trela, Dariusz Joński, Krzysztof Kwiatkowski,  Artur Dunin). W 2022 roku Sejm odrzucił pakiet poprawek do budżetu państwa, zaproponowanych przez Senat, w tym poprawkę, która dawała możliwość sfinansowania pabianickiej inwestycji z budżetu państwa.

    10 listopada 2020 roku PKP PLK S.A. rozstrzygnęły przetarg na budowę przystanku osobowego
    Pabianice Północ przy ul. Lutomierskiej, nie ma jednak mowy nic o tunelu. 4 dni później, 14 listopada, rzecznik prasowy GDDKiA stwierdził: „realizacja tej inwestycji została zatrzymana”. 25 listopada prezydent Grzegorz Mackiewicz wysyła pismo do premiera Mateusza Morawieckiego z wnioskiem o podjęcie faktycznych działań zmierzających do wyłonienia wykonawcy, który wybuduje bezkolizyjny przejazd na ul. Lutomierskiej wraz z ciągiem pieszo-rowerowym i oświetleniem do ul. Pasterskiej w Szynkielewie.

    Dostajemy odpowiedź: droga nr 71 stanie się zbędna w sieci dróg krajowych. My wiedzieliśmy, że droga ta będzie drogą krajową. Minister infrastruktury nie uczestniczy jednak w procesie inwestycyjnym na drogach zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego, czyli róbcie, co chcecie. GDDKiA oddział w Łodzi nie przewiduje możliwości realizacji przedmiotowej inwestycji – opowiadał wiceprezydent Gryglewski.

    Historię sporu między zarządem województwa a GDDKiA, który uniemożliwia budowę bezkolizyjnego tunelu na Lutomierskiej, przedstawił naczelnik Marcin Chmielewski: – Z momentem oddania drogi ekspresowej S14 na odcinku od węzła Łódź Lublinek do węzła Aleksandrów Łódzki, co miało miejsce w czerwcu 2020 roku, powstał spór między zarządem województwa łódzkiego a GDDKiA. GDDKiA stała na stanowisku, że z uwagi na oddanie nowego odcinka S14, dotychczasowa droga krajowa nr 71 między węzłem Pabianice Północ a Rzgowem przestaje pełnić funkcję drogi krajowej i zostaje drogą wojewódzką. Zarząd województwa mówił, że między węzłem Pabianice Północ a Rzgowem w tym czasie nie została oddana żadna nowa droga. Spór został skierowany do Naczelnego Sądu Administracyjnego. W lutym i marcu 2023 przełomowy dla nas moment – NSA wydał trzy jednolite postanowienia, że zarządcą drogi na tym odcinku pozostaje GDDKiA. Brak jest podstaw do przyjęcia, że odcinek DK 71 między węzłem Pabianice Północ a DK nr 91 w Rzgowie został zastąpiony przez nowo wybudowany odcinek S14, tym samym nie doszło do pozbawienia z mocy prawa dotychczasowej kategorii spornego odcinka DK 71. Jedyny argument, dla którego GDDKiA nie przystąpiła do realizacji tej inwestycji stał się nieaktualny.

    Inwestycję powinny zrealizować więc Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wraz z PKP PLK, ponieważ przejazd leży na skrzyżowaniu drogi krajowej z linią kolejową 14. W związku z tym wszystkim, prezydent Grzegorz Mackiewicz wystosował dziś pismo do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka oraz do dyrektora GDDKiA Tomasza Kwiecińskiego o niezwłoczne podjęcie faktycznych działań zmierzających do wyłonienia wykonawcy, który wybuduje bezkolizyjny przejazd na ul Lutomierskiej. Dla bezpieczeństwa pieszych przebudowie przejazdu towarzyszyć powinna budowa ciągu pieszo-rowerowego wraz z oświetleniem od przejazdu do ul. Pasterskiej w Szynkielewie.

    W dalszym ciągu nasza oferta jest aktualna, uchwała obowiązuje, ba, jesteśmy skłonni ją zwiększyć, żeby urealnić koszty. Wtedy mówiliśmy o 23 milionach, teraz pewnie o zdecydowanie większej kwocie. Z naszej strony jest pełna gotowość, czekamy na ruch z drugiej – podsumował przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Rąkowski.

    Udostępnij