• Opera „Faust” to pełna magii i metafizyki baśń dla dorosłych, w której dylemat egzystencjalny głównego bohatera przedstawiony jest na tle opowieści o społeczeństwie czasów wojny, które pomimo historycznych okoliczności wciąż chce się bawić, kochać i szuka oparcia oraz etycznego kompasu w prostych wykładniach ludowej moralności i religijnych dogmatach. Nasza interpretacja „Fausta” opiera się na ambicji wysnucia baśni i mitu faustycznego na miarę naszych czasów. Proponujemy Państwu podróż w świat dystopii, świat futurystycznej fantazji o społeczeństwie przyszłości – konwencję zatem baśniową, jednak poprzez zawartą w niej społeczną gorzką obserwację, przeznaczoną dla widza dorosłego. W oparciu o obserwację współczesnego świata: toczącej się za naszą granicą wojny, kryzysów klimatycznych, postępującej ponownej militaryzacji społeczeństw i ich polaryzacji wysnuwamy opowieść o nowym porządku, społeczeństwie końca lat 30. XXI, które po doświadczeniu niszczących ziemię zbrojnych konfliktów militarnych jednoczy się w ściśle skodyfikowanych, kontrolowanych wspólnotach i stara poradzić sobie, dostępnymi metodami, z grozą otaczającego świata. Główny bohater, Faust to lekarz – patolog zajmujący się ofiarami wojny, przez wzgląd na swoją pracę pogrążony w wielkim zwątpieniu, co do natury człowieka, sensu własnej pracy, przytłoczony rozmiarem katastrofy, którą widzi w świecie. Doświadczenie magicznej przemiany i podróż, w której szuka Małgorzaty, to rodzaj wolterowskiej podróży inicjacyjnej, gdzie bohater podczas wędrówki odkrywa prawdy dotyczące natury świata. Małgorzata z kolei, właściwa bohaterka dramatu rozgrywającego się w operze, jest przedstawiana przez nas w scenerii swojego ogrodu, który uczyniliśmy jednym z ważniejszych symboli spektaklu. W minimalistycznym ogrodzie Małgorzaty znajduje się prawdopodobnie ostatnie na Ziemi drzewo – jabłoń – symbol kuszenia przez szatana, ale też czystości Małgorzaty, jej naturalności prostoty i niewinności. Po jej porzuceniu przez Fausta nagie drzewo pokrywa się śniegiem, a na końcu… 

    Tak o pomyśle na realizację opery pisze Ewa Rucińska reżyserka spektaklu, jak się zakończy ta historia, nie będziemy Państwu zdradzać. Zapraszamy na spektakle, warto zobaczyć nową odsłonę „Fausta”, kierownictwo muzyczne sprawuje Rafał Janiak.

    Udostępnij