• Spoofing to coraz popularniejsza metoda wyłudzania danych lub pieniędzy. Polega na wykorzystaniu oprogramowania do zmiany numeru telefonu lub nazwy dzwoniącego połączenia.

    Spoofing telefoniczny to coraz popularniejsze oszustwo polegające na podszywaniu się pod numery w celu udawania pracownika banku, urzędu itp. Jest to możliwe dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym. Przy ich wykorzystaniu dzwoniący może ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia.

    Ofiarą oszustów padł 46-latek, który w ten sposób utracił kilka tysięcy złotych. 9 listopada na telefon mężczyzny zadzwonił numer, który był tożsamy z numerem banku, w jakim miał ulokowane swoje oszczędności. Głos w słuchawce zapewnił go, że jest pracownikiem banku i podał swoje dane. Oszust poinformował 46-latka, że jego pieniądze są zagrożone i bank chce mu pomóc. Doradził także, aby pokrzywdzony zweryfikował ten numer telefonu oraz dane rzekomego pracownika banku.

    Tak też uczynił. Numer telefonu figurował na oficjalnych stronach instytucji, jak również osoba o podawanych przez przestępcę danych. Oszust powiadomił 46-latka, że za chwilę zadzwoni do niego policjant. Po kilku minutach faktycznie z numeru, który figuruje na oficjalnych stronach internetowych policji, zadzwoniła osoba podająca się za funkcjonariusza. Użyła ona imienia i nazwiska prawdziwego policjanta. To utwierdziło 46-latka w przekonaniu o autentyczności nawiązywanych z nim połączeń. Gdy ponownie skontaktował się z nim ,,pracownik” banku, mężczyzna, chcąc ochronić swoje pieniądze, podał mu kody blik i zatwierdził je w aplikacji mobilnej. Dzięki nim sprawcy wypłacili z konta 46-latka kilka tysięcy złotych – relacjonuje podkom. Adam Dembiński z łódzkiej policji.

    Policjanci apelują i przypominają:

    • jeżeli przeprowadzana rozmowa wydaje Ci się podejrzana, mimo że numer, z którego dzwoni oszust jest tożsamy z numerem na stronie danej instytucji – rozłącz się. Rekomendacje Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości to zasada 30 sekund. Odczekaj minimum pół minuty, następnie zadzwoń do banku/instytucji/osoby, z którą rozmawiałeś, ale wpisz numer samodzielnie – nie korzystaj z listy ostatnich połączeń,
    • nie udostępniaj w sieci swoich danych kontaktowych,
    • gdy osoba podająca się za pracownika banku lub innej instytucji prosi Cię o Twoje hasła lub prywatne dane, rozłącz się i zgłoś ten fakt,
    • policjanci nie przyjmują pieniędzy na przechowanie i nie zabezpieczają ich na żadnych specjalnych kontach,
    • policjanci nigdy nie dzwonią do osób postronnych, wypytując ich o numer konta, hasło dostępu do niego czy oszczędności,
    • policjanci nigdy nie proszą o przelewanie pieniędzy na wskazane ,,bezpieczne” konta bankowe.

    Udostępnij