• News will be here
  • Ruszył nabór zgłoszeń do projektu PKP dotyczącego przebudowy przejazdów kolejowo-drogowych na skrzyżowania wielopoziomowe. Co z Lutomierską? „Nasz przejazd może znaleźć się bardzo wysoko na liście rankingowej” – twierdzi wiceprezydent Dawid Zakrzewski.

    Linia kolejowa nr 14 przecinająca ul. Lutomierską (DK nr 71) jest jedną z ważniejszych tras kolejowych w Polsce, przez którą w ciągu doby przejeżdża wiele pociągów osobowych i towarowych. W skali kraju jest to sytuacja bezprecedensowa z uwagi na skalę uciążliwości przejazdów dla mieszkańców, co skutkuje ogromnymi zatorami drogowymi i praktycznym rozdzieleniem miasta na dwie części.

    Pabianice od lat walczą o budowę bezkolizyjnego przejazdu w ciągu drogi krajowej nr 71. Działania w tej sprawie podejmowane były już w 2007  roku, a mocniejsze w latach 2017-2019. Mimo deklaracji miasta o pomocy finansowej w inwestycji, temat został przyblokowany w 2020 roku, kiedy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawiesiła realizację i wyłonienie wykonawcy budowy. W tle był spór kompetencyjny o zmianę kategorii drogi z krajowej na wojewódzką. Argument upadł po tym, jak sąd administracyjny utrzymał zarząd nad drogą na szczeblu krajowym.

    O budowę bezkolizyjnego przejazdu zabiegali mieszkańcy, samorządowcy z powiatu oraz posłowie i senatorowie naszego województwa. Między innymi na przełomie 2021 i 2022 roku w imieniu Pabianic poprawkę do budżetu województwa i państwa składali radni KO i poseł Lewicy Tomasz Trela. Wniosek jednak był sukcesywnie odrzucany.

    Po zmianie rządu pabianicki samorząd wrócił do tematu budowy bezkolizyjnego przejazdu na Lutomierskiej. Nową szansę na realizację przedsięwzięcia daje projekt pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”, o czym władze naszego miasta informowały w lutym tego roku. Tak ważny dla nas temat prezydent Grzegorz Mackiewicz wspólnie z posłem Krzysztofem Haburą przedstawił wtedy ministrowi infrastruktury Dariuszowi Klimczakowi.

    Zależy nam, żeby jak najszybciej wyłonić wykonawcę przejazdu na Lutomierskiej koniecznie wraz z oświetlonym chodnikiem wzdłuż ulicy. Ażeby przyspieszyć budowę, proponujemy, żeby Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz PKP PLK zgłosiły przebudowę naszego skrzyżowania do wspomnianego konkursu dotacyjnego – mówił wówczas prezydent Pabianic Grzegorz Mackiewicz.

    5 sierpnia PKP Polskie Linie Kolejowe SA rozpoczęły przyjmowanie zgłoszeń do pierwszego etapu tego projektu. Czy Pabianice trzymają rękę na pulsie? O to zapytaliśmy wiceprezydenta Dawida Zakrzewskiego. Oto treść maila, jakiego otrzymaliśmy w tej sprawie:

    „Dla Miasta Pabianic jest rzeczą absolutnie strategiczną, aby w ramach projektu pod nazwą „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe” został uwzględniony przejazd bezkolizyjny na ulicy Lutomierskiej. Urząd Miejski już od wielu lat jest zaangażowany w zabieganie o tę inwestycję, a po zmianie władzy na szczeblu centralnym wreszcie stało się to naprawdę realne.

    Podmiotem uprawnionym do wnioskowania o udział w naborze do projektu przejazdowego organizowanego przez PKP PLK jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która jest zarządcą drogi krajowej nr 71. Miasto Pabianice pozostaje w bieżącym kontakcie w sprawie naboru wniosków do projektu PKP PLK zarówno z GDDKiA, jak i PKP PLK. Urząd Miejski złożył wnioski do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ażeby ten podmiot, jako zarządca drogi, wziął udział w naborze organizowanym przez  PKP PLK. Pisma w tej sprawie Urząd Miejski wysłał do GDDKiA 25 stycznia – do centrali w Warszawie oraz 10 lipca – do Dyrektora Oddziału w Łodzi. Jeszcze przed rozpoczęciem naboru korespondencja w tej sprawie z pabianickiego magistratu trafiła również do Ministra Infrastruktury i PKP PLK, a także do wszystkich lokalnych parlamentarzystów. Prezydent Grzegorz Mackiewicz spotkał się w sprawie naboru osobiście m.in. z Ministrem Infrastruktury Dariuszem Klimczakiem oraz z dyrektorem łódzkiego oddziału GDDKiA Marcinem Amrozem.

    Z przyjętych kryteriów punktacji w naborze wynika, że nasz przejazd może znaleźć się bardzo wysoko na liście rankingowej – m.in. z uwagi na kategorię przejazdu, drogi, dużą liczbę pociągów, znaczny ruch drogowy, odległość od skrzyżowania czy prędkość pociągów na szlaku.

    Nabór wniosków w ramach I etapu potrwa do 5 lutego 2025 roku. W tym czasie GDDKiA powinna złożyć do PKP PLK wniosek wraz z wymaganymi dokumentami. Będziemy ten temat nadal na bieżąco monitorować”.

    Czyli pozostaje wciąż czekać…

    Udostępnij