• Wiele mówi się ostatnio o kontrolach przydomowych oczyszczalni ścieków oraz szamb na prywatnych posesjach. Właściciele nieruchomości zadają sobie więc szereg pytań dotyczących możliwej kontroli, w tym to, jakie dokumenty powinni mieć przygotowane i jak długo należy je przechowywać. W dzisiejszych tekście przyjrzyjmy się nieco bliżej tej właśnie kwestii i rozwiejemy najczęściej pojawiające się wątpliwości. W połowie 2022 roku zmieniono przepisy związane właśnie z kontrolowaniem szamb oraz przydomowych oczyszczalni przez gminy. W nowelizacji samorządom narzucono obowiązek kontrolowania każdego gospodarstwa domowego, które nie jest przyłączone do powszechnej sieci wodno-kanalizacyjnej. Jeśli gmina nie przeprowadzi stosownej kontroli, naraża się na dotkliwe kary finansowe.

    Kontrola szamba i oczyszczalni – na czym polega?

    Nie powinno więc być dla nikogo zaskoczeniem, że urzędnicy ruszyli na kontrole, aby spełnić ciążące na nich powinności. Co dokładnie sprawdzają i jak właściciele mogą przygotować się do kontroli? Przede wszystkim kontrolowany jest stan techniczny samego szamba czy przydomowej oczyszczalni. Poza tym, przedmiotem kontroli gminnych urzędników jest dokumentacja potwierdzająca, że właściciel dba o regularny wywóz resztek osadowych czy całej zawartości zbiornika bezodpływowego. Mowa tutaj głównie o tym, czy zawarł umowę z firmą, która posiada uprawnienia do wywozu nieczystości. Bardzo ważne jest też to, aby stosowna umowa była zawarta odpowiednio wcześnie, a jeśli jest nowa, to kontrolowany powinien okazać poprzednie umowy. Wszystko po to, aby potwierdzić, że realizował swój obowiązek od samego początku użytkowania szamba lub oczyszczalni.

    Rachunki za wywóz nieczystości – czy trzeba zachować?

    Oprócz samej umowy, kluczowym dowodem na to, że wszystko odbywa się zgodnie z prawem, są rachunki czy faktury za wywóz nieczystości. Co istotne, kontrolerzy będą chcieli zobaczyć nie tylko ostatni rachunek, ale nawet potwierdzenia płatności do kilku lat wstecz. Zgodnie bowiem z art. 118 Kodeksu cywilnego, rachunki za wywóz nieczystości ciekłych należy przechowywać przez okres minimum 3 lat. W przeciwnym razie, właściciel danego gospodarstwa musi liczyć się z mandatem karnym w wysokości 500 złotych, a jeśli sprawa trafi do sądu – grzywną do nawet 5 000 złotych.

    Jak często trzeba opróżniać szambo i zbiornik oczyszczalni?

    Korzystanie z usług wyspecjalizowanych podmiotów jest więc kluczowe dla tego, aby móc spać spokojnie i uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji. Przyjmuje się, że wywóz szamba powinien odbywać się nie rzadziej niż raz na kwartał (przy szambie obsługującym niewielkie gospodarstwo domowe), a opróżnianie zbiornika oczyszczalni z resztek osadowych – minimum raz w roku. Ponadto, konieczne jest sprawdzenie co jakiś czas stanu technicznego, którego pogorszenie może wpłynąć na wydajność takich instalacji jak właśnie przydomowe oczyszczalnie ścieków. To może przełożyć się później na mniejszą żywotność urządzeń i konieczność poniesienia dodatkowych kosztów związanych z ich wymianą czy naprawą.

    Udostępnij