• W ramach inwestycji wartej około 37 milionów złotych ma powstać m.in. tunel pod torami, nowe skrzyżowanie z Karniszewicką, chodniki i ścieżki rowerowe.

    W ubiegłym tygodniu minister infrastruktury Dariusz Klimczak podpisał program inwestycji dla drogi krajowej nr 71 w Pabianicach dotyczący budowy bezkolizyjnego przejazdu na ul. Lutomierskiej. W poniedziałek, 13 stycznia, odbyła się konferencja prasowa, na której poseł Krzysztof Habura potwierdził tę informację.

    To milowy krok na drodze do wybudowania dwupoziomowego, bezpiecznego skrzyżowania, przez które będzie można bezkolizyjnie wjechać do Pabianic i z nich wyjechać. Kilkadziesiąt lat czekamy na ten tunel. Zabiegali o niego mieszkańcy, samorządowcy i politycy. Mimo że przez ostatnie 8 lat było dużo pieniędzy z Polskiego Ładu przeznaczone na inwestycje, to jednak tunel w Pabianicach nie został wybudowany. Teraz wszystko wskazuje na to, że już niedługo będziemy mogli przez niego przejeżdżać. Polityka to dziedzina, w której gra się zespołowo, dlatego jesteśmy tutaj w gronie osób, które wspierały, wspierają i będą wspierały budowę tego tunelu – mówi poseł.

    Na poniedziałkowym spotkaniu zorganizowanym przy przejeździe na Lutomierskiej pojawili się: posłanka Jolanta Zięba-Gzik, starosta Arkadiusz Jaksa, prezydent Grzegorz Mackiewicz, wiceprezydent Dawid Zakrzewski, wójt gminy Pabianice Marcin Wieczorek, były marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień oraz dyrektor łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Marcin Amróz.

    To krok do bardzo dużej inwestycji. Powstanie tunel pod przejazdem kolejowym, ale powstaną też chodniki, ścieżki rowerowe i nowy odcinek drogi. Myślę, że dzięki staraniom wszystkich ten sukces jest coraz bliżej i Pabianice będą się z tego przejazdu cieszyły – powiedziała posłanka Jolanta Zięba-Gzik.

    Posłowie Habura i Zięba-Gzik działali w sprawie budowy bezkolizyjnego przejazdu w ministerstwie infrastruktury, Witold Stępień na poziomie PKP, a prezydent Pabianic prowadził intensywną korespondencję z GDDKiA.

    Gospodarzem tego miejsca zawsze były Polskie Linie Kolejowe i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Samorząd województwa mógł namawiać je do tej inwestycji i to robiliśmy. Było zainteresowanie ze strony władz miasta, powiatu, pana posła, ale tej ważnej decyzji wciąż nie było. Budowali drogi S14 i S8, a nie można było ich namówić nawet po sięgnięcie po fundusze unijne, które były wtedy w gestii marszałka województwa. To się teraz udaje po roku funkcjonowania nowych władz. PLK dba teraz, by przejazdy były bezpieczne i aby można było szybciej przez nie przejechać, zarówno jako pasażer kolei, jak i kierowca samochodu i pieszy – podkreślał Witold Stępień, były marszałek województwa.

    Głos zabrał prezydent Grzegorz Mackiewicz: – Nie musimy chyba nikogo przekonywać, jak ważny jest to moment dla mieszkańców naszego miasta, powiatu i całego regionu. Doskonale państwo znacie historię starań o ten bezkolizyjny przejazd. Od kilku lat nasze głosy, postulaty, zbierane podpisy przez mieszkańców i petycje wysyłane do ministerstwa były głosem wołającym na puszczy, bez żadnego odzewu. Chciałem serdecznie podziękować za to, że w końcu ta bardzo ważna decyzja na szczeblu krajowym została podjęta.

    W najbliższym czasie władze miasta będą zapraszać pabianiczan do udziału w konsultacjach społecznych, które będą niezbędne do złożenia końcowego projektu, aby uzyskać wsparcie i dofinansowanie tego zadania.

    PKP prowadzi nabór do programu likwidacji niebezpiecznych przejazdów poprzez budowę wielopoziomowych skrzyżowań. Przejazd w Pabianicach jak najbardziej kwalifikuje się do tego, by objąć go tym programem. My jesteśmy przygotowani do tego, aby złożyć wniosek o dofinansowanie. Trzeba złożyć go do początku lutego. Ten konkurs będzie rozstrzygany jeszcze w tym roku. Jeżeli otrzymamy pieniądze, to ruszamy dalej z kolejnymi działaniami – ogłaszamy przetarg, ruszą prace projektowe i budowlane w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Jesteśmy przygotowani, żeby inwestycję zakończyć jak najszybciej. Harmonogram przewiduje zakończenie prac budowlanych do końca 2029 roku – mówił dyrektor GDDKiA Marcin Amróz.

    Przemówił także wójt Marcin Wieczorek: – Przyrost ilości mieszkańców na terenie gminy Pabianice, szczególnie w północnej części, jest rzeczywiście ogromny i w interesie wszystkich mieszkańców gminy jest, by ten tunel powstał. Na terenie gminy Pabianice w najbliższym czasie także planujemy przeprowadzenie konsultacji społecznych w celu zwiększenia szans na dofinansowanie tej niezwykle ważnej dla nas inwestycji. Trochę pracy przed nami, ale jestem przekonany, że wszystko się uda.

    Starosta Arkadiusz Jaksa dodał: – To jest wielka radość dla Pabianic, ale tunel jest również oczekiwany przez mieszkańców powiatu. Przejazd kolejowy sprawi, że jadąc z okolicznej miejscowości do Pabianic będziemy jechali 5 minut, a nie może 5, a może 20, w zależności od tego, czy rogatki są otwarte czy zamknięte. To sukces całej naszej społeczności. Dziękujemy, trzymamy kciuki i odliczamy czas, kiedy ruszą prace.

    Jako ostatni głos zabrał wiceprezydent Dawid Zakrzewski: – To bardzo dobry dzień dla Pabianic. To inwestycja, która jest potrzebna i niezwykle ważna. Umożliwi mieszkańcom Zatorza komfortowy i bezpieczny dojazd do centrum miasta i jego południowej części, a dla mieszkańców centrum i południowej części dobry dojazd do pracy w Łodzi czy na przykład na uczelnię. Serdecznie podziękowania dla wszystkich, którzy byli zaangażowani w ten proces .

    W ramach inwestycji powstanie nowy odcinek drogi krajowej DK71 o długości 570 metrów, tunel pod torami kolejowymi, czyli bezkolizyjne i bezpieczne skrzyżowanie z linią kolejową, nowe skrzyżowanie z Karniszewicką i odcinek drogi łączący tunel z DK71, przebudowa dróg dojazdowych (wygodniejsze zjazdy i włączenia do ruchu) oraz nowoczesne chodniki i ścieżki rowerowe.

    Inwestycja będzie współfinansowana z budżetu państwa i Krajowego Programu Kolejowego.

    foto: fb, red.

    Udostępnij