• Po otrzymaniu odpowiedzi od władz Konstantynowa Łódzkiego, Lutomierska i województwa łódzkiego posłanka Paulina Matysiak nie zwalnia tempa w walce o przywrócenie połączenia tramwajowego do Lutomierska.

    W odpowiedzi na apele samorządowców i mieszkańców posłanka skierowała kolejne zapytanie, tym razem do ministra infrastruktury, którego pyta o możliwość rządowego wsparcia dla rewitalizacji linii tramwajowych w gminach podmiejskich.

    Samorządy chcą powrotu tramwaju, ale bez wsparcia zewnętrznego nie udźwigną tak ogromnego kosztu – podkreśla posłanka Paulina Matysiak z partii Razem. – Potrzebujemy jasnych deklaracji, że państwo nie zostawi tych gmin samych sobie. Zwłaszcza gdy mówimy o zrównoważonym transporcie i przeciwdziałaniu wykluczeniu komunikacyjnemu.

    Z otrzymanych odpowiedzi wynika, że województwo łódzkie nie podjęło jeszcze decyzji w sprawie planowanej ścieżki pieszo-rowerowej w śladzie torowiska, a analizowane warianty mają uwzględniać głos lokalnych społeczności. Jednocześnie podkreślono, że inicjatywa odbudowy linii tramwajowej musi wyjść od samorządów lokalnych.

    Lutomiersk jednoznacznie zadeklarował, że nie rezygnuje z tramwaju i gotów jest współpracować, by znaleźć środki zewnętrzne, które pokryłyby nawet 95% kosztów. Władze gminy podkreśliły też, że plan ścieżki pieszo-rowerowej może zostać zrealizowany w sposób nieszkodzący torowisku. Konstantynów Łódzki przyznaje, że powrót tramwaju do Lutomierska to wyzwanie finansowe rzędu ok. 120 milionów złotych. Władze miejskie wyraziły gotowość do działania, jeśli tylko pojawią się odpowiednie źródła finansowania.

    W reakcji na stanowisko samorządów Paulina Matysiak złożyła zapytanie poselskie do ministra infrastruktury. Pyta w nim m.in. o dostępność środków krajowych i europejskich na rewitalizację podmiejskich linii tramwajowych, możliwe mechanizmy wsparcia dla gmin o ograniczonym budżecie oraz o rolę państwa w przeciwdziałaniu wykluczeniu transportowemu w mniejszych miejscowościach.

    Tramwaj do Lutomierska to nie tylko ważna część historii regionu, ale przede wszystkim potrzeba współczesności – zaznacza posłanka. – Mieszkańcy chcą nowoczesnego, cichego i bezemisyjnego transportu, który nie utknie w korkach. Samorządy są gotowe działać, teraz ruch po stronie rządu.

    Matysiak zapowiada, że będzie monitorować sprawę na każdym etapie i apeluje o współpracę ponad podziałami: – To nie jest temat polityczny. To temat o tym, jak ma wyglądać transport publiczny w Polsce za 5, 10 i 20 lat. Nie zmarnujmy tej szansy.

    Poniżej pisma w tej sprawie.

    Ps. Ponad rok temu pisaliśmy o tym, jak Konstantynów Łódzki i Lutomiersk kłócą się o tramwaj. Więcej przeczytacie o tym tutaj: https://www.nowezyciepabianic.pl/2024/01/18/konstantynow-i-lutomiersk-dalej-kloca-sie-o-tramwaj/.

    Udostępnij

    This will close in 0 seconds