• Podstawówka z Bychlewa przysłała nam relację z ważnego wydarzenia promującego zdrowy styl życia.

    W poniedziałek, 7 kwietnia, obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Zdrowia. Było to wyjątkowe wydarzenie, które miało na celu promowanie zdrowego stylu życia, pogłębianie wiedzy na temat profilaktyki zdrowotnej oraz rozwijanie praktycznych umiejętności z zakresu pierwszej pomocy. Organizacja tego dnia była odpowiedzią na potrzebę edukowania młodzieży w zakresie szeroko pojętego zdrowia fizycznego i psychicznego. Zajęcia zostały podzielone na trzy główne bloki tematyczne, w których uczniowie uczestniczyli rotacyjnie – każda grupa spędzała około 30 minut na każdej z aktywności, dzięki czemu wszyscy uczniowie mieli możliwość skorzystania z pełnego programu.

    Dzień Zdrowia rozpoczął się w wyjątkowo energiczny i emocjonujący sposób – meczem siatkówki, w którym naprzeciwko siebie stanęli nauczyciele, pracownicy szkoły i uczniowie. Spotkanie odbyło się w sali gimnastycznej i przyciągnęło wielu kibiców, zarówno uczniów, jak i pracowników szkoły. Mecz zakończył się wynikiem 2:1 dla drużyny dorosłych, jednak najważniejszy tego dnia nie był wynik, a dobra zabawa, integracja oraz promowanie aktywności fizycznej. Gra toczyła się na bardzo wysokim poziomie. Uczniowie wykazali się świetnym przygotowaniem, zaangażowaniem oraz sportowym duchem walki. Nauczyciele również pokazali swoje umiejętności, a cała rozgrywka przebiegała w przyjaznej i radosnej atmosferze.

    Celem tego spotkania było nie tylko zainaugurowanie Dnia Zdrowia w pozytywnym nastroju, ale także promowanie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej, integracja społeczności szkolnej, pokazanie, że sport łączy pokolenia i może być świetną formą wspólnego spędzania czasu.

    Jednym z najbardziej interesujących punktów tego dnia było spotkanie uczniów z lekarzem dr. n. med. Michałem Matyjaszczykiem, który w przystępny i ciekawy sposób opowiedział o zagadnieniach związanych ze zdrowiem fizycznym i psychicznym dzieci, młodzieży oraz dorosłych. W trakcie uczniowie mieli okazję nie tylko wysłuchać wielu cennych informacji, ale również aktywnie uczestniczyć w rozmowie, zadając pytania, na które poszukują odpowiedzi. Pytania dotyczyły zarówno zdrowia, jak i codziennej pracy lekarza. Doktor z zaangażowaniem odpowiadał na każde z nich, dzieląc się swoim doświadczeniem i wiedzą. Podczas rozmowy poruszono wiele ważnych tematów, m.in. wpływu używek i substancji psychoaktywnych na organizm młodych ludzi, zagrożeń wynikających z nadmiernego korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych, a także skutków niedoboru snu czy nieprawidłowego odżywiania. Lekarz podkreślał znaczenie zdrowego stylu życia – zrównoważonej diety, aktywności fizycznej, odpoczynku oraz troski o zdrowie psychiczne. Szczególną uwagę poświęcono tematom bliskim młodzieży, m.in. okresowi dojrzewania, który jest czasem pełnym zmian, wyzwań, ale też ciekawych odkryć. Lekarz opowiadał zarówno o dojrzewaniu dziewczynek, jak i chłopców, podkreślając, że jest to zupełnie naturalny etap ich życia, który może być czasem trudnym, ale warto go zrozumieć i nie bać się zadawać pytań. Dużym zainteresowaniem cieszyła się również część spotkania poświęcona pracy lekarza. Doktor opowiedział, jak wygląda jego codzienna praca, z jakimi przypadkami spotyka się najczęściej oraz jakie cechy i umiejętności są ważne w tym zawodzie. Uczniowie dowiedzieli się także, jaką ścieżkę edukacyjną trzeba przejść, aby zostać medykiem – od ukończenia szkoły średniej, przez studia medyczne, aż po specjalizację i praktykę lekarską.

    Jedną z aktywności przeprowadzonych z okazji Dnia Zdrowia był quiz biologiczny, który odbył się w sali gimnastycznej. Został on przygotowany i przeprowadzony przez nauczycielkę biologii Dagmarę Kacperską-Iwańską, a jego głównym celem było sprawdzenie i utrwalenie wiedzy uczniów na temat funkcjonowania ludzkiego organizmu oraz promowanie zdrowego stylu życia. Quiz był nie tylko formą nauki, ale także świetną zabawą i okazją do pracy zespołowej. Uczniowie podzieleni na grupy rywalizowali ze sobą, odpowiadając na pytania wyświetlane przez nauczyciela na dużym ekranie. Całość przebiegała w dynamicznej i przyjaznej atmosferze, która sprzyjała zaangażowaniu i zdrowej rywalizacji. Pytania dotyczyły m.in.: budowy i funkcjonowania układów narządów człowieka, zasad profilaktyki zdrowotnej, wpływu diety, aktywności fizycznej i snu na zdrowie, zapobiegania chorobom. W quizie zastosowano różnorodne formy zadań: typu ABC, prawda/fałsz, a także pytania otwarte wymagające krótkiej, opisowej odpowiedzi. Taka forma pozwoliła na sprawdzenie nie tylko wiedzy rzeczowej, ale również umiejętności argumentowania i analizy.

    Quiz biologiczny był doskonałym przykładem połączenia nauki z zabawą, a jego forma umożliwiała uczniom rozbudzenie ich zainteresowań odnośnie zdrowia człowieka, utrwalenie wiadomości dotyczących budowy ciała i zasad higieny, rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i pracy zespołowej, a także zwrócenie uwagi na znaczenie profilaktyki zdrowotnej i odpowiedzialnych wyborów w codziennym życiu. Uczniowie zostali nagrodzeni ocenami celującymi z biologii/przyrody i wręczono im pamiątkowe dyplomy.

    Trzecią z zaplanowanych aktywności były zajęcia z podstaw udzielania pierwszej pomocy, które odbywały się na drugim piętrze szkolnego korytarza. Głównym celem było przybliżenie uczniom zasad reagowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia oraz rozwijanie praktycznych umiejętności ratowniczych. Pod okiem nauczycieli wychowania fizycznego (Katarzyny Okrojek, Anety Kubiak, Jana Kaczorowskiego) uczniowie mieli okazję ćwiczyć na fantomie, m.in. resuscytację krążeniowo-oddechową (RKO) oraz sposoby ułożenia osoby poszkodowanej w pozycji bezpiecznej. Nauczyciel przygotował specjalne rekwizyty – apteczkę, bandaże, opatrunki oraz inne elementy wyposażenia i szczegółowo wyjaśniał, do czego służy każdy z nich oraz jak ich prawidłowo używać. Uczniowie przypomnieli sobie: jak ocenić stan poszkodowanego, jak wezwać pomoc, co zrobić w przypadku krwotoku, omdlenia, złamania czy oparzenia oraz jak zachować się w sytuacjach nagłych, np. zadławienia. Zajęcia miały formę praktycznych warsztatów, dzięki czemu każdy uczestnik mógł spróbować swoich sił w roli „małego ratownika”. Dla wielu uczniów była to pierwsza okazja, by tak konkretnie i realistycznie przećwiczyć czynności, które mogą kiedyś uratować komuś życie.

    Na zakończenie tego intensywnego i wartościowego dnia uczniowie mieli okazję obejrzeć wystawę prac konkursowych przygotowanych w ramach konkursu zorganizowanego przez nauczycielkę biologii Dagmarę Kacperską-Iwańską i nauczycielkę przyrody Monikę Błaszczyk. Miesiąc wcześniej uczniowie losowali tematykę swoich prac w dwóch kategoriach: model wybranego układu narządów/plakat promujący profilaktykę chorób związanych z danym układem. Prace zostały starannie przygotowane i zaprezentowane na szkolnym korytarzu, tworząc edukacyjną wystawę, z której mogli korzystać wszyscy uczniowie. Wystawa nie tylko uświetniła Dzień Zdrowia, ale również pozwoliła na utrwalenie i pogłębienie wiedzy o funkcjonowaniu ludzkiego organizmu oraz roli profilaktyki zdrowotnej. Celem konkursu było rozwijanie kreatywności uczniów, zachęcanie do samodzielnego zdobywania wiedzy, a także promowanie postaw prozdrowotnych. Uczniowie wykazali się ogromnym zaangażowaniem, pomysłowością i starannością wykonania swoich prac. Rozstrzygnięcie konkursu i ogłoszenie wyników odbędzie się w przyszłym tygodniu. Z niecierpliwością czekamy na wyłonienie zwycięzców!

    Dzień Zdrowia w naszej szkole był dniem pełnym wrażeń, który z pewnością pozostanie w pamięci uczniów. Dzięki wspólnemu zaangażowaniu nauczycieli, specjalistów i samych uczniów wiedza spotkała się z działaniem, a dobra atmosfera z troską o siebie i innych. Mamy nadzieję, że zdobyte umiejętności i wiadomości zaowocują w codziennych wyborach naszych uczniów. Zdrowie jest wartością bezcenną – warto o tym pamiętać i dbać o nie każdego dnia.

    Dagmara Kacperska-Iwańska,

    Monika Błaszczyk

    Udostępnij

    Dodaj komentarz

    This will close in 0 seconds