Zakład Ubezpieczeń Społecznych zachęca do elektronicznej formy kontaktu. Jeśli jednak klient chce załatwić sprawę osobiście, może skorzystać z możliwości zarezerwowania wizyty, wybierając dogodny dla siebie dzień i godzinę spotkania.
Wizytę w ZUS można zarezerwować elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Osoby, które nie mają jeszcze swojego profilu, mogą go założyć w każdej chwili, m.in. przez bankowość elektroniczną, profil zaufany czy tradycyjnie, podczas wizyty w placówce ZUS.
– Rezerwując wizytę, wskazujemy placówkę, w której chcemy być obsłużeni, zakres zagadnień, który nas interesuje, na przykład zasiłki, świadczenia rehabilitacyjne, sprawy emerytalno–rentowe czy też składki i ubezpieczenia. Następnie w kalendarzu wybieramy odpowiedni dzień i godzinę – mówi Monika Kiełczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa łódzkiego.
Po dokonaniu rezerwacji otrzymamy na PUE ZUS potwierdzenie wizyty oraz login, który następnie po przyjściu do placówki wpisujemy na dyspenserze w zakładce „Rezerwacja wizyty”. Odbieramy numerek z biletomatu i w pierwszej kolejności, po głosowym wywołaniu numerka, podchodzimy do stanowiska.
– Rezerwacja wizyty możliwa jest dzięki posiadaniu profilu na PUE ZUS. Poza umówieniem wizyty PUE daje wiele innych możliwości i korzyści. Przede wszystkim daje możliwość załatwienia wielu spraw w ZUS–ie w formie elektronicznej bez konieczności wychodzenia z domu – dodaje rzecznik.
Profil na PUE ma już niemal 6 mln klientów ZUS. Dzięki niemu mogą mieć wgląd w swoje konto ubezpieczonego, sprawdzić, czy zostali zgłoszeni do ubezpieczeń, swoje zwolnienia lekarskie, tutaj też można aktywować bon turystyczny oraz zgłosić wniosek o postojowe. Dla płatników składek PUE ZUS ma szczególne znaczenie, gdyż mogą poprzez PUE przekazywać dokumenty zgłoszeniowe czy rozliczeniowe do ZUS.