• 3 lipca grupa 53 uczennic i uczniów Zespołu Szkół nr 2 z klas III technikum w zawodach: technik informatyk, technik grafiki i poligrafii cyfrowej, technologii żywności, technik analityk, technik ochrony środowiska i elektryk zakończyło praktyki zawodowe w Granadzie. Uczestnikom towarzyszyło czterech nauczycieli. Byli to nauczyciele języka angielskiego i przedmiotów zawodowych, dbali oni o prawidłowy przebieg praktyk oraz opiekowali się młodzieżą w czasie wolnym.

    Wszyscy zostali zakwaterowani w rezydencji Fernando de los Rios, która oferowała dostęp do basenu, boisk sportowych (koszykówka, siatkówka, piłka nożna), siłowni i grilla.

    Praktyki odbywały się w hiszpańskich firmach, zgodnie z nauczanym zawodem. Uczestnicy mobilności pogłębili oraz nabyli nowe umiejętności i kompetencje zawodowe. Analitycy – badali reakcję szczurów i myszy na podawane lekarstwa, informatycy zajmowali się tworzeniem i administrowaniem stron internetowych i baz danych, graficy – projektowali i obrabiali cyfrowo m.in. banery, katalogi, zaproszenia i dyplomy. Technolodzy żywności pracowali w firmie cateringowej, zajmując się produkcją wyrobów spożywczych, natomiast technicy ochrony środowiska planowali i realizowali zadania związane z ochroną środowiska m.in. utrzymując w wymaganym stanie technicznym tereny zielone.

    Opinie uczniów:

    Kacper (ochrona środowiska): – Ten wyjazd pozwolił mi na używanie języka angielskiego w naturalnych sytuacjach – w pracy, w restauracjach i sklepach. Dotychczas nie miałem takiej okazji. Nie myślę o gramatyce i radzę sobie nieźle.

    Maciej (elektryk): – W pracy robiliśmy to, co po ukończeniu szkoły będzie częścią naszego zawodu – montowaliśmy np. gniazda elektryczne oraz kostki na przewody.

    Martyna i Gabrysia, przyszli graficy tak opisywały swoje obowiązki: – Zajmowałyśmy się głównie przetwarzaniem zdjęć w programie Photoshop, tworzyłyśmy animacje ze zdjęć figurek 3D, które zostały wykorzystane w promocji firm.

    Daria (technik technologii żywności): – Firma, w której odbywałam praktyki zajmowała się cateringiem. Przygotowywaliśmy różne produkty spożywcze np. małe hamburgery, które były przesyłane do innych miejsc i podawane jako tapas (przekąska) do cerveza (piwa).

    Opinia jednego z opiekunów:

    Marta Hans: – Miło było obserwować uczniów poza środowiskiem szkolnym, zwłaszcza po kilkumiesięcznej przerwie związanej z nauką online. Świetnie radzili sobie z codziennymi wyzwaniami. Największe wrażenie zrobiła na mnie ich umiejętność zarządzania finansami. Z pomocą aplikacji Splitwise kilka osób prowadziło i kontrolowało budżet pokoju – razem robili zakupy i rozliczali koszty.

    Wyjazd obejmował bogaty program kulturowy – perły Andaluzji takie jak: Alhambra, Torcal de Antequera (atrakcja wpisana na listę UNESCO), Torcal de Ronda, Nerja Playa, Los Cahorros. Oczywiście uczniowie korzystali także z atrakcji oferowanych przez Granadę, zwiedzając Parque de las Ciencias (interaktywne muzeum techniczno-naukowe z planetarium, oceanarium i zoo), a także starówkę, dawne dzielnice żydowskie i arabskie, miradory (punkty widokowe) i churroserie. Młodzież była zachwycona zarówno miastem, jak i odwiedzanymi miejscami, o czym świadczą setki zdjęć, z których część została opublikowana na stronie internetowej szkoły.

    W czasie wolnym uczniowie rozgrywali mecze towarzyskie piłki siatkowej i koszykowej z mieszkającymi w sąsiedztwie Hiszpanami.

    Bliskość gór oraz duża liczba przepięknie położonych tarasów widokowych zapewniły sporą ilość wrażeń dla miłośników pieszych wędrówek.

    Osoby zainteresowane regionalnymi potrawami również znalazły tutaj coś dla siebie.

    Wyjazd stał się doskonałym doświadczeniem dla uczniów, które pozwoliło im rozwijać się nie tylko zawodowo, ale również personalnie. Nauczyli się zarządzać własnym budżetem, czasem, planować swoją pracę, współpracować z pracownikami w miejscach praktyk, integrować się z osobami z innych krajów, pogłębiać kompetencje językowe oraz rozwijać komunikację interpersonalną, poznali nowe środowisko i kulturę pracy. Musieli odnaleźć się w nowych realiach. Co więcej, odkrywając nowe miejsca w regionie, rozwijali swoje pasje i ambicje.

    Zagraniczne staże stały się dla uczniów szansą na wejście w dorosłość w wielu aspektach. Uczestnicy mobilności stali się bardziej otwarci, tolerancyjni, asertywni poprzez spojrzenie na świat z nowej, innej niż znana im dotąd perspektywy.

    A minusy? No cóż, w Hiszpanii nadal obowiązywały obostrzenia – wszędzie nakazane było noszenie masek i narzucone limity osób, co trochę utrudniało odpoczynek po odbytych praktykach.

    Kolejna grupa młodzieży wyjeżdża na praktyki do Hiszpanii już we wrześniu 2021.

    Koordynatorem praktyk jest pani Iwona Długosz.

    Udostępnij