• News will be here
  • „W związku z drastycznymi podwyżkami cen paliw, energii elektrycznej i gazu zachodzi konieczność regulacji stawek opłat za usługi przewozowe lokalnej komunikacji autobusowej” – uzasadniono w uchwale.

    Ostatnia „regulacja cen” wprowadzona była w styczniu 2021. Tymczasem czeka nas kolejna…„Powyższe działanie jest niezbędne dla zachowania płynności finansowania komunikacji miejskiej” – stwierdzono w uzasadnieniu do uchwały.

    Dokument skrupulatnie wylicza i porównuje ceny litra oleju napędowego (na początku 2021 roku – 3,63 zł netto, na 8 marca 2022 – 7,27 zł netto), energii elektrycznej (+88% rok do roku) oraz gazu (liczone w setkach procent), którym ogrzewane są obiekty MZK.

    „Skalę wydatków ponoszonych na zakup paliwa udało się ograniczyć dzięki działaniom podjętym przez Miasto. W latach 2018-2019 dzięki 85% dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej wymieniono 18 autobusów na pojazdy z napędem hybrydowym. Zużywają one przeciętnie o ok. 9 litrów paliwa na 100 km mniej niż autobusy o napędzie konwencjonalnym” – czytamy w projekcie uchwały.

    Posiadacze Karty Pabianiczanina zapłacą za bilety ze zniżkami 3 zł za normalny i 1,50 zł za ulgowy bilet 40-minutowy jednostrefowy oraz 84 zł za normalny i 42 zł za ulgowy bilet 30-dniowy jednostrefowy. Ceny nominalne biletów 40- i 60-minutowych dla osób nieposiadających Karty zostały dostosowane do cen analogicznych biletów obowiązujących na linii autobusowej Z41.

    „Gdyby nie podjęte skuteczne działania miasta, ceny biletów musiałyby być jeszcze wyższe. Są to nadal jedne z niższych cen w kraju” – podkreśla się w dokumencie.

    Podwyżkę komentuje radny niezrzeszony Antoni Hodak: Miasto jest jak dom. Wyższe rachunki oznaczają konieczność szukania oszczędności w domowym budżecie. Mamy dwukrotny wzrost cen paliwa i prawie 90% w przypadku prądu. To są fakty niezależne od samorządu, wynikają z sytuacji ogólnokrajowej. Miasto ma w tej trudnej sytuacji dwa wyjścia: drastyczne ograniczenie kursów autobusów lub korektę wysokości opłat. Nie ma rozwiązania idealnego, nikt z nas nie lubi płacić więcej. Transport publiczny w Pabianicach jest bardzo potrzebny mieszkańcom, a jakość usług i komfort przewozu systematycznie rośnie, co też przekłada się na koszty. Nie można odbierać mieszkańcom Pabianic możliwości korzystania z komunikacji miejskiej na wysokim poziomie. Dlatego korekta opłat jest konieczna.

    Szacuje się, że wzrost dochodów netto Pabianic z tytułu sprzedaży biletów wyniesie około 1,5 mln zł netto w skali roku (dla roku 2022 – proporcjonalnie w zależności od momentu wejścia w życie niniejszej uchwały).

    Za podwyżką głosowało 18 radnych. Przeciw było 5 (wszyscy z klubu PiS). Stare i nowe stawki za bilety na grafice poniżej.

    Więcej (w tym lista osób uprawnionych do ulgi) tutaj: https://bip.um.pabianice.pl/artykul/1114/18182/projekt-uchwaly-w-sprawie-oplat-za-uslugi-lokalnej-komunikacji-autobusowej

    Udostępnij

    4 komentarze

    1. Zastanawiam się kiedy cokolwiek będzie taniało. Póki co pensje tylko takie same, nic w górę jakoś nie idą.

    2. Serio ludzie… Wolicie mało kursów czy droższe bilety ?? Ja wolę więcej zapłacić ale mieć czym dojechać fo pracy…

    Możliwość komentowania została wyłączona.