• News will be here
  • Przedsiębiorcy nerwowo sprawdzają, czy ich numer PESEL jest na pewno umieszczony w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Nasz wydział spraw społecznych i gospodarczych UM przeżywa oblężenie.

    W związku ze zwiększonym zainteresowaniem przedsiębiorców w zakresie danych we wpisach Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii informuje, że przez kilka dni po 19 maja przedsiębiorcy będą mogli uzupełnić dane we wpisie, gdyż wpisy będą usuwane stopniowo, poczynając od tych, które zawierają najmniej danych.
    Brak numeru PESEL stanowi sytuację całkowicie marginalną. Mimo licznych telefonów, do Ministerstwa nie zgłosiła się ani jedna osoba, która nie miałaby numeru PESEL.
    Przypominamy, że zgodnie z art. 61 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 września 2015r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw, w przypadku gdy wpis przedsiębiorcy w CEIDG nie zawiera numeru PESEL, a przedsiębiorca nie uzupełni go w terminie 2 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. do 19 maja 2018r.), wpis zostanie wykreślony z CEIDG.
    Realizacja tego przepisu będzie dotyczyła tylko określonej liczby przypadków i zostanie przeprowadzona etapami, a zatem po 19 maja 2018 nie będą wykreślane wszystkie wpisy nieposiadające numeru PESEL. W pierwszej kolejności wykreślanie rozpocznie się od wpisów posiadających szczątkowe dane, które uniemożliwiają jakąkolwiek identyfikację przedsiębiorcy (np. tylko imię i nazwisko we wpisie). Są to wpisy powstałe kilkanaście lat temu i więcej. Wpisy podlegające wykreśleniu od lat są nieaktywne, nie dokonywano w nich żadnej modyfikacji.
    Uwaga! Jeśli Twoja firma była założona przed 1 stycznia 2012 roku i została przeniesiona do CEIDG z gminnej ewidencji, upewnij się, że na wpisie znajduje się numer PESEL. Jeśli go na nim nie ma i nie uzupełnisz go do 19 maja 2018 roku, wpis będzie podlegał wykreśleniu z urzędu.

    Jak sprawdzić, czy PESEL jest na wpisie?
    1. Znajdź swój wpis w bazie przedsiębiorców i zobacz w historii wpisu, czy składałeś jakieś wnioski po 1 stycznia 2012 roku. Jeśli tak, już uzupełniłeś PESEL i nie musisz nic robić.

    2. Jeżeli nie składałeś wniosków po 1 stycznia 2012 roku, znajdź swój wpis w bazie przedsiębiorców i zobacz, czy pod statusem działalności jest informacja „wpis nie przeszedł weryfikacji, przyczyna: brak numeru PESEL”. Jeśli jest, udaj się do dowolnego urzędu gminy, żeby uzupełnić dane.

    3. Nie możesz znaleźć wpisu lub nie składałeś żadnych wniosków przez CEIDG? Udaj się do dowolnego urzędu gminy, gdzie urzędnik odnajdzie twój wpis i sprawdzi, czy jest na nim PESEL. Jeśli go nie ma, od razu przyjmie od ciebie wniosek o zmianę, na którym uzupełnisz brakujące dane.

    Co jeśli nie zdążysz uzupełnić numeru PESEL do 19 maja 2018r. i wpis zostanie wykreślony z urzędu? Będziesz mógł wystąpić do Ministra Przedsiębiorczości i Technologii o przywrócenie wpisu i umieszczenie na nim brakujących danych. Pismo będzie trzeba przesłać do Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii na adres sekretariatDMP@mpit.gov.pl lub pocztą tradycyjną na adres: plac Trzech Krzyży 3/5, 00-507 Warszawa.

    Udostępnij