• W Dworze Kapituły Krakowskiej zebrali się melomani, aby wysłuchać koncertu zespołów kameralnych PSM I i II stopnia.

    W środę, 20 marca, powitał wszystkich prowadzący koncert Tomasz Zychla.

    – Zebraliśmy się dzisiaj, aby wysłuchać wyjątkowego dorocznego koncertu zespołów kameralnych Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Pabianicach. Warto podkreślić, że dzisiejsze spotkanie to święto muzykowania, wspólnej odpowiedzialności za całość zespołu, tego, co najprzyjemniejsze w graniu – wspólnego muzykowania wraz z kolegami. Na niektórych instrumentach samemu trudno czasem stworzyć przestrzeń dźwiękową tak ciekawą, jak ta, którą można stworzyć wraz z innymi instrumentami w większej grupie. Cieszę się, że tak licznie odwiedziliście nas państwo.

    Pierwszym kameralnym zespołem, jaki pojawił się przed publicznością, był duet fagotowy Ada Andrzejczak i Nadia Bartkiewicz, uczennice Michała Łabeckiego. Dziewczęta wykonały „Allegro” oraz „Ollis Rag”. Po nich wystąpiła grupa grająca na instrumentach smyczkowych w składzie: Ewa Antoniak, Ignacy Cydejko, Teodozja Łachacz, Nadia Maj, Zuzanna Redel, Dawid Worpus – skrzypce, Zuzanna Rybak – altówka, Alicja Chudzińska i Maria Korczak – wiolonczele. Podopieczni Tomasza Zychli wykonali popularne utwory: „Kanon” Johanna Pachelbela oraz „Piraci z Karaibów” Hansa Zimmera. Duet skrzypcowy Alicja Kwiatek i Maja Piter, uczennice Jolanty Bartoszek, wykonały utwór Carlosa Gardela „Por una Cabeza”.

    „Hallelujah” Leonarda Cohena zagrał na akordeonach duet Stanisław Jaksa i Bartłomiej Skiba, podopieczni Macieja Kałamuckiego. Rozbrzmiały również dźwięki klarnetu. A wszystko to dzięki Lenie Jakóbek i Hannie Ossowskiej, które zagrały „Rondo” Conrada Kreutzera. Klarnecistki do występu przygotował Grzegorz Głaszcz. Swoim talentem popisali się także gitarzyści. Duet Martyna Bujnowicz i Jan Giza (uczący się pod opieką Karoliny Czaińskiej-Kuroń) zagrał „Ragtime na jednej nodze”.

    Przygotowany do występu przez Annę Klubczewską zespół Skrzypcomaniak w składzie: Agata Bara, Hanna Furmańska, Tomasz Michalak – skrzypce oraz Anna Jeżewska – wiolonczela,  zaprezentował poloneza Wojciecha Kilara z filmu „Pan Tadeusz”. Wykonanie „Chóru myśliwych” Webera zawdzięczamy duetowi: grającej na waltorni Krystynie Placek oraz flecistce Ewie Żuraw. Na scenie „Zacnego dworu” pojawiły się też duety klarnetowy i puzonowy. Klarnecistom Błażejowi Grzegorczykowi i Janowi Wankiewiczowi przypadło zagranie utworów „Serenada” Haydna oraz „Polonez” Brepsanta. Puzoniści Pola Bellini i Bartosz Małolepszy wykonali „Polkę” oraz „Krople deszczu”  Kanetzky’ego.

    Po klasykę, czyli Beethovena i jego „Trio C-dur”, sięgnął zespół smyczkowy Tomasza Zychli w składzie: Eliza Mlostoń i Zuzanna Staszewska – skrzypce oraz Nadia Zdziobek – altówka. Żartobliwy, aczkolwiek bajkowy utwór „Mickey Mouse” Szmita wykonali akordeoniści Franciszek Poterała i Szymon Rzepkowski, uczniowie Macieja Ćwiklińskiego. W „Menuecie” oraz podróży muzycznej na „Łowy” zaprezentował się duet trębaczy Ignacy Olko i Mateusz Gajda, których do koncertu  przygotował Szymon Żmudziński. Do świata filmu „z najwyższej półki”, tym razem oscarowego „Gladiatora”, zabrało słuchaczy trio waltorniowe w składzie: Bartosz Kucharski, Krystyna Placek i Alicja Wolf. Za ich przygotowanie odpowiedzialny był Zbigniew Sanojca. Uczniowie Joanny Janczyk-Wajman, czyli trio mieszane: skrzypaczka Zofia Łachacz, flecista Łukasz Łubisz oraz gitarzystka Maja Rzepkowska, wykonali „Pavanę” Gabriela Faure.

    Przed wybrzmieniem ostatnich taktów koncertu Tomasz Zychla zapowiedział: – Uznaliśmy, że utwór, który zagramy jako ostatni, na pewno będziecie państwo nucić, wracając do domu. Dlatego wybraliśmy taki bardzo energiczny, oparty na motywach klezmerskich…

    „Yosell” Mantagne’a wykonało trio akordeonowe: Bartosz Wawrzyniak, Hubert Ignatowicz i Antoni Guzek, pod okiem Macieja Ćwiklińskiego.

    Twórczość zespołów kameralnych PSM została doceniona gorącymi brawami.  

    foto: red.

    Udostępnij