• News will be here
  • Ogólnopolski konkurs na napisanie współczesnej polskiej komedii organizowany w Teatrze Powszechnym w Łodzi został rozstrzygnięty – jury przyznało trzy nagrody główne oraz wyróżnienie.

    Znamy wyniki 7. „Komediopisania”!

    Znamy wyniki 7. edycji konkursu „Komediopisanie”! Ogólnopolski konkurs na napisanie współczesnej polskiej komedii organizowany w Teatrze Powszechnym w Łodzi został rozstrzygnięty – jury przyznało trzy nagrody główne oraz wyróżnienie.

    Laureatów wyłoniła komisja konkursowa w składzie:

    • Ewa Pilawska (dyrektorka Teatru Powszechnego w Łodzi, twórczyni Polskiego Centrum Komedii i pomysłodawczyni konkursu „Komediopisanie”),
    • Małgorzata Bogajewska (reżyserka i dyrektorka Teatru Ludowego w Krakowie),
    • Dominika Łarionow (teatrolożka, wykładowczyni Uniwersytetu Łódzkiego, autorka artykułów i książek poświęconych m.in. zagadnieniom scenografii oraz twórczości Tadeusza Kantora)
    • Piotr Dzięcioł (prezes Opus Filmu, producent m.in. nagrodzonej Oscarem „Idy”, i nominowanej do Oscara „Zimnej wojny”, członek zarządu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej)
    • Paweł Szkotak (reżyser, założyciel Teatru Biuro Podróży)
    • Jacek Wakar (krytyk teatralny, dziennikarz, publicysta)

    Komisja konkursowa, po przeczytaniu 125 zakwalifikowanych prac, podczas posiedzenia 24 maja 2023 przyznała:

    • I nagrodę w wysokości 25 000 zł sztuce „Zielona polana” autorstwa Pawła Mossakowskiego,
    • II nagrodę w wysokości 20 000 zł sztuce „Kamienica przy teatrze” autorstwa Jerzego Rubaszewskiego,
    • III nagrodę w wysokości 15 000 zł sztuce „Dzień ósmy” autorstwa Katarzyny Knychalskiej,
    • wyróżnienie w wysokości 10 000 zł sztuce „VHS” autorstwa Marcina Bałczewskiego.

    – Wszystkie prace konkursowe opatrzone były godłem. To zawsze elektryzujący moment, gdy po wyborze zwycięskich sztuk sekretarz konkursu otwiera koperty i dowiadujemy się, kto w tym roku zwyciężył. Zawsze jesteśmy ciekawi, czy nagrody otrzymali autorzy z dorobkiem czy debiutanci – mówi Ewa Pilawska. Przypomina także, jak narodził się pomysł na konkurs „Komediopisanie” i projekt Polskiego Centrum Komedii. Uwielbiamy się śmiać, ale często nie jesteśmy pewni, czy śmiać się nam przystoi. Uwielbiamy komedie, ale oficjalnie dystansujemy się od tych zjawisk w sztuce, które mają komediowy potencjałGdy tworzyłam w Teatrze Powszechnym w Łodzi Polskie Centrum Komedii i powoływałam do życia «Komediopisanie», chciałam zachęcić polskich autorów do zmierzenia się z pytaniami: czy istnieje polskie poczucie humoru w teatrze? Czy rzeczywiście komedia nie może być błyskotliwa i inteligentna? Czy nie może odnosić się do rzeczywistości w sposób przenikliwy? Czy nie może sięgać po to, co najistotniejsze? Czy nie może dotknąć nas do żywego? Czy ostrze komedii nie jest tym, które najcelniej uderza w nasze poczucie komfortu, naszą bierność? Czy ironia i dystans nie prowokują największej odwagi w formułowaniu pytań? Zależało mi na tym, aby powstało takie laboratorium gatunku komediowego, dzięki któremu będziemy mogli poszukiwać odpowiedzi na te pytania – mówi Ewa Pilawska.

    – Projekt Polskiego Centrum Komedii powstał z potrzeby przywrócenia komedii jej rangi, wartości i potencjału artystycznego. Jestem przekonana, że czułość i otwarcie się na możliwości gatunku komediowego pozwalają otwierać nowe perspektywy dla teatru, które sami zamknęliśmy z powodu utkwienia w stereotypach. Konkurs „Komediopisanie” jest częścią laboratorium komediowego. To jedyny w Polsce konkurs dramaturgiczny, który w całości  poświęcony jest gatunkowi komediowemu. Od pierwszej edycji rozstrzygniętej w 2008 roku zainspirowaliśmy wielu utalentowanych autorów. Sztuki na konkurs pisali między innymi Radosław Paczocha, Jarosław Jakubowski, Wojciech Bruszewski. Dzięki «Komediopisaniu» komediowe sztuki dla teatru zaczął pisać Juliusz Machulski – przypomina dyrektorka Teatru Powszechnego. – Na dotychczasowe edycje napłynęło łącznie ponad 1000 tekstów komediowych, wydaliśmy «Antologię współczesnej polskiej komedii». Z mojego punktu widzenia najważniejsze jest jednak, że wiele sztuk konkursowych udało się nam pokazać prapremierowo w Teatrze Powszechnym. To wiązało się oczywiście z podjęciem ryzyka artystycznego, ale moim zdaniem, jeśli chcemy znaleźć nowy język komedii, nową estetykę komedii, musimy to ryzyko podejmować  – podsumowuje Pilawska.

    Spośród sztuk konkursowych w Teatrze Powszechnym w Łodzi zrealizowane zostały ”Psychoterapolityka” Dominika W. Rettingera, „Next-ex” Juliusza Machulskiego, „Roszada” Pawła Mossakowskiego, „Kochanowo i okolice” Przemysława Jurka, „Matka brata mojego syna” Juliusza Machulskiego, „Letnisko” Freda Apke, „Życie” Jarosława Jakubowskiego, „Uwolnić karpia” Piotra Bulaka, „Dryl” Wojciecha Bruszewskiego, „Wykapany zięć” Krzysztofa Kędziory.

    Sztuki z „Komediopisania” wystawiane są na scenach w Polsce i Europie. Ponadto napisane na „Komediopisanie” przez Juliusza Machulskiego sztuki „Next-ex”, „Matka brata mojego syna” i „Brancz” miały również swoje premiery (w reżyserii autora) w Teatrze Telewizji. W Teatrze Telewizji została zrealizowana także „Wizyta” Radosława Paczochy. W 2020 roku w Teatrze Telewizji na żywo (prosto z Małej Sceny łódzkiego Teatru Powszechnego) transmitowany był „Wykapany zięć” Krzysztofa Kędziory w reżyserii Pawła Szkotaka. Była to pierwsza odsłona Teatru Telewizji na żywo w czasie pandemii.

    7. edycja konkursu „Komediopisanie”
    odbywa się pod honorowym patronatem
    Prezydent Miasta Łodzi Hanny Zdanowskiej

    Udostępnij