• News will be here
  • 20 września w Młodzieżowym Domu Kultury odbyła się konferencja inaugurująca pracę Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w roku szkolnym 2023/2024 pod hasłem „Dieta i emocje w procesie uczenia się”.

    Zgromadzeni zostali powitani przez dyrektor Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli i Doradztwa Metodycznego Małgorzatę Biegajło. Patronami konferencji byli: starosta Krzysztof Habura, którego reprezentowała wicestarosta Gabriela Wenne-Błażyńska, oraz prezydent Grzegorz Mackiewicz, w zastępstwie którego pojawił się wiceprezydent Marek Gryglewski. Obecni byli także: rektor Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu dr hab. Wojciech Welskop, kierownik referatu oświaty, spraw społecznych i promocji Urzędu Gminy w Ksawerowie Maria Waszkiewicz-Beze, Joanna Grzesiak z Wojewódzkiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, pełnomocnik rektora ds. studiów podyplomowych WSBiNoZ Ewelina Bursztynowicz, kierownik pabianickiej filii Wojewódzkiej Biblioteki Pedagogicznej Małgorzata Ropęga, prezes pabianickiego oddziału ZNP Wacława Czyżewska oraz dyrektorzy szkół i przedszkoli, nauczyciele, a także psychologowie z pabianickich placówek.

    Na wstępie wysłuchać można było wystąpienia dr Barbary Olszewskiej.

    W relacjach bardzo wskazane jest posiadanie autorytetu rodzica czy nauczyciela. Co jednak zrobić, by usprawnić relację? Jesteśmy zalewani wieloma informacjami, często sprzecznymi. Czy wtedy budujemy komunikację, relację czy się wycofujemy? – rozpoczęła.

    Mowa była o relacjach i stosunkach między dziećmi i rodzicami, dziećmi i nauczycielami, ale także relacjach, które uległy pogorszeniu w wyniku zdalnego nauczania w trakcie pandemii. Nie zabrakło też uwag na temat różnic między racją a relacją.

    – Jeżeli będziemy mieli tylko rację, może dojść do wypalenia zawodowego – mówiła dr Olszewska.

    Oficjalnego otwarcia konferencji dokonali wicestarosta Gabriela Wenne-Błażyńska, wiceprezydent Marek Gryglewski oraz profesor WSBiNoZ Wojciech Welskop.

    – Witam państwa bardzo serdecznie na konferencji, która dotyczy diety i emocji w procesie uczenia się. Jest to niezwykle ważne wydarzenie, które łączy w sobie dwa kluczowe aspekty naszej egzystencji: zdrowie i edukację. Te dwa elementy odgrywają znaczącą rolę w życiu każdego człowieka, a szczególnie młodzieży. Zdajemy sobie sprawę, że odżywianie ma wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu, w tym również na koncentrację, pamięć, a w rezultacie efektywność nauki. Dlatego chcemy dziś dowiedzieć się, jak kształtować nawyki żywieniowe dzieci i młodzieży, aby wspierać ich rozwój intelektualny i fizyczny. Emocje zaś to nieodłączny element naszej codzienności, mogą wspomagać, jak i przeszkadzać w uczeniu się. Dlatego bardzo ważne jest, by wiedzieć, jak nimi zarządzać – zaprezentował temat konferencji rektor WSBiNoZ.

    Wczoraj w MDK-u trzy pabianickie przedszkola zostały nagrodzone za promowanie zdrowego żywienia i udział w programie „Zdrowie dziecko, zdrowy dorosły. Stop z otyłością i złymi nawykami żywieniowymi”. Były to: PM nr 12, PM nr 13 oraz PM nr 14. Certyfikaty odebrały wicedyrektor Marta Misiaszek, dyrektor Joanna Głos-Podgrodzka oraz dyrektor Anna Śliwińska. Nauczycielki tych przedszkoli odebrały zaś dyplomy.

    Podczas konferencji wysłuchano interesujących prelekcji zaproszonych gości: prof. WSBiNoZ w Łodzi dr Agnieszki Gutowskiej-Wyki, dyrektor Instytutu Dietetyki pt. „Rola emocji w uczeniu się” oraz dr Anny Sztekmiller-Szymańskiej, wykładowczyni WSBiNoZ „Dieta dla mózgu, Mindfulness eating”.

    Dr Natalia Wittek-Smorąg podsumowała projekt „Zdrowe dziecko, zdrowy dorosły. Stop z otyłością i złymi nawykami żywieniowymi”. Zaznaczyła, jak ważna była współpraca z poszczególnymi pabianickimi przedszkolami, a także pracownikami PODNiDM i WSBiNoZ. Skierowała podziękowania do organizatorów oraz wykładowców uczelni. Przedstawiła cele programu, adresatów (zarówno nauczycieli, jak i intendentów oraz kucharzy), formy pracy w programie oraz kolejne jej etapy. Były to prelekcje i szkolenia dla nauczycieli, a także działania skierowane do rodziców, dotyczące m.in. zaburzeń żywienia.

    Lepiej działać profilaktycznie, prewencyjnie, a przede wszystkim edukować – podsumowała koordynatorka merytorycznego programu.

    Udostępnij

    Jeden komentarz

    Możliwość komentowania została wyłączona.