• Wreszcie! Po kilku latach zakończyła się przebudowa linii tramwajowej nr 41 z Pabianic przez Ksawerów do Łodzi. Od jutra (1 lipca) ponownie pojadą tramwaje, a autobusowa linia zastępcza Z41 zostanie zlikwidowana.

    O tym na konferencji prasowej, zorganizowanej dziś (30 czerwca) przy zajezdni Chocianowice, poinformowały samorządy odpowiedzialne za inwestycję. Na briefingu pojawił się wiceprezydent Łodzi Adam Pustelnik, prezydent Grzegorz Mackiewicz i wójt Ksawerowa Adam Topolski. Towarzyszyli im lokalni urzędnicy i politycy. Po briefingu wszyscy wsiedli do nowego tramwaju i pojechali nim do Pabianic.

    – Tramwaj 41 wrócił na trasę i ponownie połączy Pabianice z Łodzią. Modernizacja linii była największą inwestycją prowadzoną dotąd  w naszym mieście. Wiązała się z przebudową centrum i wpłynęła na zmianę wyglądu głównej ulicy – mówi prezydent Pabianic Grzegorz Mackiewicz. – Dzięki remontowi utrzymaliśmy funkcjonowanie linii tramwajowej, której groziła likwidacja ze względu na stan techniczny. Tramwajem dojedziemy teraz do Łodzi wygodniej i szybciej, bo bez stania w korkach. Było i z pewnością będzie to połączenie najchętniej wybierane przez naszych mieszkańców.

    Od 1 lipca tramwaj 41 będzie  kursować od pętli przy ul. Wiejskiej do placu Niepodległości, z częstotliwością jak wcześniej. Połowa kursów linii 41 będzie obsługiwana tramwajami niskopodłogowymi. Będą to wagony Pesa 122N, 32-metrowe, pięcioczłonowe tramwaje, z niską podłogą na całej długości i klimatyzacją. Kursy te będą oznaczone w rozkładzie jazdy.

    Inwestycja była zrealizowana pod nazwą „Łódzki Tramwaj Metropolitalny: etap Pabianice – Ksawerów”. Kosztowała 186,7 mln zł. Pozyskane dofinansowanie wynosiło blisko 100 mln zł (87,9 mln zł ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego i 11,8 mln zł ze środków budżetu państwa). Objęła m.in. kompleksową przebudowę całego układu torowego, słupów trakcyjnych z siecią i podstacjami oraz przebudowę przystanków i pętli tramwajowej przy ul. Wiejskiej. Nowością jest wspólny pas autobusowo-tramwajowy w ul. Zamkowej, Stary Rynek i części ul. Warszawskiej. Zintegrowane przystanki zyskały podwyższone perony, które ułatwiają wsiadanie, i tablice informacji pasażerskiej. Układ komunikacyjny i system sterowania ruchem wprowadziły priorytet   dla transportu zbiorowego. Wzdłuż głównej ulicy powstała wydzielona droga dla rowerów.

    Oficjalne otwarcie linii tramwajowej nastąpi na początku września i połączone będzie z Dniami Pabianic. Miasto planuje uruchomienie od września dodatkowej linii autobusowej, która będzie dowozić do tramwaju pasażerów z osiedla Bugaj.

    Przypomnijmy: wszystko zaczęło się 5 września 2019 roku, gdy w Urzędzie Stanu Cywilnego prezydent Grzegorz Mackiewicz i wójt Ksawerowa Adam Topolski zawarli umowę z wykonawcą remontu, którym było konsorcjum firm w składzie Progreg InfraCity sp. z o.o. – MPK Łódź sp. z o.o. – Włodan sp. jawna. W związku z tym do Pabianic przyjechali m.in. parlamentarzyści, marszałek województwa i prezydent Łodzi. Podpisanie umowy oznaczało, że od tego momentu konsorcjum miało… 24 miesiące na realizację inwestycji. Prace rozpoczęły się w grudniu 2019 roku od demontażu trakcji tramwajowej – tam, gdzie torowisko przebiegało poza jezdnią. Inwestycja podzielona została na pięć etapów. Dziś już wiemy, że termin zmieniał się kilkakrotnie, a remont ostatecznie zakończył się w czerwcu 2023…

    Remont przedłużał się m.in. przez prowadzone od listopada 2020 do stycznia 2023 prace archeologiczne. Na obszarze Starego i Nowego Miasta odkryto 200 obiektów archeologicznych (zabudowa murowana, doły posłupowe, jamy śmietniskowe, studnie, kanały, bruki kamienne, moszczenie dróg), które pochodzą od VI-V w p.n.e. do czasów współczesnych. Wydobyto około 70 tysięcy zabytków (fragmenty naczyń ceramicznych, fragmenty kafli piecowych, kości zwierzęce, fragmenty naczyń szklanych, przedmioty żelazne). Wydobyto około 1000 zabytków wydzielonych (monety, aplikacje, krzyżyki, naparstki). Podczas wykonywanych nadzorów na ul. Warszawskiej przy kościele św. Floriana Męczennika odkryto cmentarz funkcjonujący w I połowie XIX wieku. W trakcie prac archeologicznych odkryto 160 grobów na powierzchni około 2000 m2. Wszystkie prace archeologiczne prowadzone były od listopada 2020 do stycznia 2023 roku.

    foto:UM

    Udostępnij